Van welke peulvruchten kun je meel maken? Voor brood of pannenkoeken.

Bij het bakken van brood en pannenkoeken probeer ik een variatie aan meel te eten, niet alleen tarwe.
Nu bedacht ik dat peulvruchten erg gezond zijn en vroeg me af of ik daar meel van kan malen en gebruiken in pannenkoeken en / of brood. Eventueel gemengd met ander meel.
Ik maak al zelf sojameel en kokosmeel en dat bevalt me goed. Ik las ergens over kikkererwtenmeel, maar weet niet hoe je dat maakt en waar je het in kan gebruiken.
En zou je in principe ook gedroogde bruine of witte bonen kunnen malen tot meel en dan in je brood doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
9.6K
Ritsuka
9 jaar geleden
"Eet witte en bruine bonen niet rauw. Er komt van nature een giftige stof in voor die door koken onwerkzaam wordt." Ik weet alleen niet zeker of dit bij gedroogde bonen ook zo is.
Ritsuka
9 jaar geleden
http://www.groentenenfruit.nl/veggipedia/product/bruine-en-witte-bonen.html
Ritsuka
9 jaar geleden
Voor gedroogde geld dit zo te zien ook: http://www.voedselencyclopedie.nl/peulvruchten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is goed om te weten. Ik wist het wel van sojabonen, dat je die eerst moet koken, dan drogen en pas daarna malen.
Dank je wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo, Ik gebruik zelf amandelmeel om bijv brood mee te bakken. Het heeft wel een specifieke smaak, niet iedereen houdt er van.
Ik koop het zelf online (500gr / 7,25) daar is het goedkoper dan in de winkel. Het is namelijk best prijzig. Je kan het ook zelf maken. Bereiding Je kunt maken van bijvoorbeeld ongepelde amandelen (goedkoper dan gepelde).
Weeg de hoeveelheid amandelen af die je nodig hebt voor je recept, of meer om een voorraad aan te leggen.
Kook ze 3 minuten in een pan of in een glas in de magnetron, de amandelen moeten helemaal onder water staan.
Koel ze in een zeef met koud water af, of giet ze af en laat ze gewoon afkoelen.
De amandelen kan je nu gemakkelijk uit hun velletjes knijpen (ze vliegen alle kanten op).
Als ze helemaal droog zijn, rooster je ze in een droge pan (met antiaanbaklaag), dit verhoogt de smaak van de amandelen.
Maal ze nu in een foodprocessor of iets dergelijks goed fijn.
Je hebt dan je eigengemaakte amandelmeel, met nog wat grotere korreltjes.
Dat is alleen maar lekker in je taart of cake.
Je kunt de grotere korreltjes er ook vanaf scheppen en over ijs strooien, of opnieuw fijn malen. Bronnen:
- http://www.lekkeretenmaken.nl/noten/188-recepten-met-amandelen/4580-amandelmeel-amandelpoeder-zelf-maken--v15-4580.html

Het beste antwoord

Je kan meel maken van vrijwel elk soort peulvrucht, omdat ze erg geschikt hiervoor zijn: zeer rijk aan eiwitten en koolhydraten.
Wel rekening houden dat de meeste peulvruchten goed gaar moeten zijn, anders kunnen ze erg moeilijk te verteren zijn, of zelfs (licht) toxisch.
Bij het verkrijgen van meel verwijder je meestal het velletje (hoeft niet), en dat is een van de meest onverteerbare delen, dus dat is mooi meegenomen!

Om maar een paar voorbeelden te geven die ik zelf ooit geprobeerd heb:
- Van linzenmeel worden b.v. de Indiaase papadums gemaakt. Linzen eerst droog roosteren (b.v. in oven), dan pellen, en fijnmalen (keukenmachine)
- Kikkererwtenmeel is zeer geschikt om te paneren of pannenkoeken te maken. Ook deze moet je eerst droog roosteren, pellen, en dan fijn malen.
- Met sojameel kan je heel veel omdat het bijzonder eiwitrijk is, maar ik raad je zeker niet aan om brood te bakken met alleen sojameel, want dat wordt een hele harde baksteen. Beter mengen met een andere meel. Productieproces is gelijk aan de andere.

Naast meel van peulvruchten kan je ook eindeloods variëren met meel van andere soort granen, zoals rijst, maïs, boekweit, gerst, haver, teff...
Je kan ook gekookte aardappel of zelfs droge aardappelvlokken als grondstof gebruiken voor brood, maar ook deze moet je combineren met een andere soort bloem of meel anders wordt het te machtig.