Welke soorten vlees (koe paard varken) kun je het zelfde bereiden als biefstuk?

Toegevoegd na 2 uur:
Ik bedoel op dezelfde manier bereiden,
kort bakken,maar eenpaar minuten zodat het binnenin nog een beetje roze is,(medium bij biefstuk)en toch lekker mals.

9 jaar geleden
in: Koken
5.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In ieder geval die van de koe; daar komt die biefstuk vanaf tenslotte
Ivana
9 jaar geleden
Nee, Berenburger. Als je runderriblappen eender bereidt als biefstuk is de riblap nog rauw.
Erna55
9 jaar geleden
Bedoel je met de vraag of je ander vlees kunt bereiden ZODAT het op biefstuk lijkt?
Want elk vlees kun je schroeien, bakken en braden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
...en zo heb ik mijn biefstuk ook het liefst: bleu.....
ronron1212
9 jaar geleden
varken heeft geen biefstuk.
Biefstuk is een bepaald deel van het beest niet het gehele beest is biefstuk
het deel van het rund waarvan de biefstuk wordt gesneden, waarbij biefstuk van de haas als de meest malse soort geldt en de lendenbiefstuk als de minst malse De naam biefstuk wordt ook wel gebruikt voor vlees van bijvoorbeeld struisvogel, hert, kalkoen, paard, kangoeroe en bizon. De benaming is afkomstig van het Engelse beefsteak dat in vele talen verbasterd voorkomt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus voor je vraag, ik waardeer het enorm dat er zo veel totaal verschillende inzichten zijn... maar uiteindelijk gaat gewoon de integriteit en vakkennis van je slager de doorslag geven. Niet dat elke slager alles even goed kan, maar de een heeft super karbonades, de ander de lekkerste worst (Vocking leverworst uit Utrecht ken ik uit mijn studietijd en is nog steeds favoriet) of zelf gebakken pate. Wel even iets anders dan de 'ambachtelijke' pate uit de supermarkt. En als ik in Griekenland in mijn vakantiehuisje ben kan ik bij de slager precies vragen wat ik wil en dat krijg ik ook -- met zorg, hygiene en vakkennis -- en op aanvraag maakt hij speciaal voor jou een partij worst met de kruiden die jij wilt; vanaf 5 kilo dus je hoeft niet meteen grootgrutter te worden. Ik heb op mijn onderhand best veel reizen in het buitenland wel geleerd dat in vrijwel alle buitenlanden de kwaliteit hoog in het vaandel staat; Nederlanders letten haast alleen maar op wat het kost. De Italianen en daarna de Fransen zijn de grootste lekkerbekken, de Spanjaarden, Turken en Grieken zoeken een evenwicht tussen kwaliteit en wat betaalbaar is. Hoewel de voorschriften daar zeer streng zijn vond ik het voedsel het slechtst in de VS: een overvloed van vet en zoet, gigantische porties en mager vlees is er vrijwel niet te krijgen. En over alles giet men vaten vol saus.
flyingcrow
9 jaar geleden
Wat een goede uitleg! Ja,inderdaad ik zal het eens aan de slager vragen!Bedankt voor je reactie, als het een antwoord was ,was het voor mij het beste antwoord!

Het beste antwoord

Steaks zoals de ossenhaas, longhaas entrecote, ribeye, rump steak, kogelbiefstuk en hollandse biefstuk komen uit het achterkwartier van het rund. Deze zijn allen te bereiden als biefstuk, {kort bakken.}
Vaak wordt aangeraden om een biefstuk na het bakken te zouten, het zout zou anders vocht aan het vlees onttrekken waardoor het taaier wordt, dit is volkomen onzin, in de korte tijd zal het zout geen vocht onttrekken.
Biefstuk is van het rund of het kalf of van het paard, en van wild. Van het varken worden "medaillons" van de ham gesneden en worden wel biefstuk genoemd, wat ze niet zijn, omdat ook deze rose /doorgebakken geserveerd worden . Ook het varkenshaasje wordt rose'/licht doorgebakken geserveerd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De varkenshaas heeft dezelfde bereidingstijd als de runderbiefstuk.

Toegevoegd na 7 minuten:
Biefstuk mag je met goede hete boter niet langer bakken dan 4-5 minuten, anders is het taai en te gaar. Stoven, smoren, braden en barbecuen zijn processen voor een compleet ander gedeeld van de koe.
Vergelijkbaar is alleen varkenshaas, de biefstuk van het varken.

En het verschil tussen bakken en braden: http://www.goeievraag.nl/eten-drinken/koken-recepten/vraag/62856/verschil-tussen-bakken-braden-levensmiddelen

Toegevoegd na 2 uur:
Op je aanvulling: Alleen lendenbiefstuk, biefstuk van de haas en varkenshaas zijn daarvoor geschikt. Misschien paardenbiefstuk, maar ik weet niet zeker of dat mals genoeg is voor (kort) bakken.
Ik weet niet of je van lever houdt? Maar dat kan ook klaar zijn na 8 minuten bakken (vooral niet langer).
Of je vlees kan klaarmaken als biefstuk is dus geheel afhankelijk van de structuur van het vlees en dat is bij een dier op alle lichaamsplaatsen anders.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus!
Ivana
9 jaar geleden
@Jodocus Haha, ik kook al 55 jaar, zou gek zijn als ik het nu nog niet wist. Bedankt voor je waarderende plus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi Ivana, ja met paardenbiefstuk gaat het ook snel, enkele minuten aan beide kanten. Mijn vader was er gek op dus wij aten het thuis vroeger nog wel eens. Zelf eet ik vrijwel geen biefstuk maar ik herinner me wel dat pas na het bakken in goed hete boter, er peper en zout op ging. misschien een kwestie van smaak, maar het lijkt me ook een kwestie van het sap in de biefstuk houden. En oja, die biefstuk werd nooit plat geslagen. Misschien dat paardenbiefstuk zich wat anders gedraagt (niet bol gaat staan) dan die van een rund.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook een entrecote is heerlijk en snel klaar.
Ivana
9 jaar geleden
@ Willem Een goeie biefstuk hoef je ook niet plat te slaan, nergens voor nodig. Maar ja, dat vereist wel een vakman-slager. Ik koop nooit vlees bij de supermarkt. Dat zout had je vader gelijk in. Ik doe er altijd peper op en direct voor het de pan in gaat pas het zout. Dat voorkomt inderdaad dat er vleessappen voortijdig aan de biefstuk worden onttrokken. Ik eet ook geen biefstuk, maar mijn man eet al 55 jaar lang iedere zaterdagavond biefstuk met brood. Na een week hard werken heeft hij dat ook wel verdiend. ;))
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ Ivana
Toch wel met echte boter (:+=)) hoop ik
Ivana
9 jaar geleden
@Willem Was het maar waar, maar mijn man houdt niet van (echte)roomboter.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik ben verbaasd dat niemand hier een tartaar noemt, deze is toch ook nog rood van binnen. Zo zijn ze bij mij altijd:
http://www.kraotach.nl/fotosrecepten/kifto6.jpg
Ivana
9 jaar geleden
HeerVoldemort, als het goed is is tartaar gemalen biefstuk, dus dat is al genoemd.