waar moet je opletten als je een pompoen koopt?

Hoe kun je zien of hij rijp is en hoe kan je beoordelen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
1.4K

Antwoorden (2)

Wacht lang genoeg! De meeste pompoenrassen zijn pas goed rijp vanaf eind september. Vroeger geoogste vruchten hebben nog niet hun volle smaak ontwikkeld. Eén manier om rijpe pompoenen te herkennen: hun steel is niet meer groen, maar dor en verkurkt.
fremar
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
die laatste zin wist ik niet, goed om te onthouden :)
Soms kun je het 'zien' aan het etiket!
Wanneer je pompoen koopt, afkomstig uit zuiderse landen (Zuid-Frankrijk, Italie Spanje of Griekenland) is die altijd rijp, (1) gewoon omdat hij veel meer zon heeft gehad dan bij ons en (2) omdat ze hun export goed op orde hebben, ze kunnen zich geen missers veroorloven en ook de winkel die dit verkoopt zal de pompoenen (laten) keuren.

Bovendien heeft pompoen uit de mediterrane streken een duidelijk betere houdbaarheid. Niet in de koelkast bewaren, wel het aangesneden deel met plastic folie afdekken om zonder achteruitgang te bewaren.

Natuurlijk zijn de transportkosten wel een factor (zowel qua geld als het milieu) maar nog altijd minder zonde dan eerst kopen en dan weggooien.