Wat mag niet ontbreken tijdens het wokken op zo'n wokstelletje?

Ik heb zo'n wokstel gekregen als op de afbeelding. Deze gaan we aankomend weekend voor het eerst uitproberen. Ik hoop door deze vraag bruikbare antwoorden te krijgen van mensen die ervaring hebben met zo'n wokstelletje, of die gewoon wat handiger zijn in de keuken dan ikzelf :)
We gaan met zn drieën wokken. 2 daarvan lusten vrijwel alles en ik ben de lastige; ik lust qua vlees alleen kip. Ik lust wel veel soorten groente en bami/rijst/noodles..

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën!! Ook in sausjes enzo.
Alvast bedankt!

Toegevoegd na 5 dagen:
Na mijn eerste wokervaring: Het was heerlijk! We hebben stukjes kip, bieflapjes in kleine stukjes, een zak oosterse en mexicaanse wokgroente, uitjes, paprika, champignons, cauget, prei, ceshuwnoten, 8 verschillende woksausjes (mmmjam!), kant en klare wokrijst uit zo'n zakje, eiernoodles en miehoen op tafel gezet. Die sausjes kon je soms mengen met soja saus en dat was echt lekker.
De pannetjes werden ontzettend heet! De wokolie spetterde alle kanten op. Gelukkig hadden we oudere kleding aan ;). Het eten was erg goed gelukt. Iedereen bedankt voor alle ideeën en adviezen!!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
44.3K

Het beste antwoord

Een schaal met voorgekookte mie, die je voor je hem op tafel zet even in een vergiet doorspoelt met wat water en met je vingers wat losmaakt (anders plakt hij zo)

Een schaal met gekookte rijst,

Een flesje wokolie (die van conimex is lekker geurig)

Een platte schotel met ; fijngesneden kipfilet, blokjes gekookte ham en reepjes biefstuk,

Eén platte of meerdere schaaltjes met fijngesneden groenten zoals; ringetjes prei, plakjes champignons,
reepjes paprika, rode ui ringetjes, kort gekookte broccoliroosjes, geschaafde witte kool (kan je zo kopen),

Schaaltje seroendeng (gekruide pinda-kokosmix) Is ook zo te koop bij de 'conimex'afdeling.

Mandje kroepoek,

Flesje teryakisaus, oestersaus, ketjap manis, ketjapsaus
of een keuze hieruit. Ik heb het altijd in huis, dus zet het ook op tafel.

Lekker hierbij is nog een schaal frisse komkommersalade.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik zag te laat dat het voor 3 personen is en zit altijd met veel mensen aan tafel, zeker bij gourmet- of woketentjes. Vandaar de 'schaal'. Spreekt vanzelf dat je geen schaal hoeft te nemen. ;)
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Oude kleren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gamba's in knoflookolie!

Toegevoegd na 3 minuten:
Alle soorten groente natuurlijk.
Shitake paddestoelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Champignons.
Uitjes.

Je kunt er ook krieleitjes in bakken.

En zelfs kleine pakkekoekjes.

Toegevoegd na 57 seconden:
Garnaaltjes wokken. Ook erg lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee Loenie er staat pakkekoekjes???
Maar kleine pannekoekjes uit zo'n knijpfles, heerlijk, moet je echt eens proeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, dat kan best.
Heb ze wel eens in gourmetbakjes gebakken.
Worden dan niet veel groter dan poffertjes, maar erg lekker met een beetje suiker. Niet gezond natuurlijk, maar voor een keertje wel erg lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies zoals giweda zegt; uit zo`n knijpfles!
Knoflook en knoflook sausjes, en de vele andere sausjes uit de winkel, eigenlijk kan alles.Champignons, paprika,ui,vis vele soorten vlees zoals biefstuk, kip, gehaktballetjes.
Kleine krielaardappeltjes, rijstballetjes.

Toegevoegd na 1 minuut:
Pannekoekjes, je hebt van die handige kant en klare flessen in de supermarkt en de olie niet vergeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je maar met drie mensen bent zou ik niet al te veel vreemde ingredienten in huis halen, die je later niet meer gebruikt. Er zijn van die leuke kant en klare kleine flesjes woksaus te koop.
Verder ei en pannekoekdeeg.
Bijna alle groenten zijn goed. Misschien ook wat niet voor de hand liggende groente zoals paksoi en tauge.
Wat voorgekookte rijst.
Vlees, diverse soorten, maar ook vis en/of garnalen.

Ach eigenlijk kan er alles in.
Hier kun je nog wat ideen opdoen:
http://www.kookjij.nl/recept-chinese-groenten-uit-de-wok
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je van garnalen en gamba's houdt; dat gaat ook prima. Voor de alleseters rundvlees, gehakt (balletjes) tofu, ei , champignons, uien, prei, paprika, peultjes, boontjes, wortel, taugé; eigenlijk bijna alles wat je in een pannetje kunt roerbakken.

Qua sausjes heb je allerlei woksauzen die te koop zijn, maar je kunt ook zelf dingen maken; satésaus, knoflooksaus, ketjapsaus etc.

Voor erbij rauwkost en stokbrood b.v.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Champignons, paprika, uitjes
Een lekkere salade voor erbij

Vlees: Kip, gehaktballetjes (rund), biefstuk, lamskoteletjes
Vis: Gamba's, zalm

Sausjes, koop gewoon die kant en klare calve potjes

Toegevoegd na 38 seconden:
En natuurlijk stokbrood (met kruidenboter) om je vlees met saus lekker op te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is wel gezellig.
Stokbroodjes, beetje kruidenboter,
olie in een kannetje om in te bakken, klein beetje olie per keer gebruiken.
salade
div. sausjes, kant en klaar te koop.
Ik doe ook altijd nog half yoghurt en half mayonaise, met bv. bieslook erdoor.
Gewoon kleine lapjes vlees. Kleine gehaktballetjes, slavinkjes.
Ook vis is lekker.
Ach het is gewoon gezellig om zo met een stel te zitten kokkerellen. Vergeet niet het raam open te zetten.

Paar kaarsen aan en een natte spons om de rook wat weg te werken.

Lekker glaasje wijn erbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel je er vooral niet van voor dat je hiermee echt kunt wokken. Daar wordt het niet heet genoeg voor, en het schaalverschil met een grote wok helpt ook al niet mee.

Al heel snel ligt je vlees te smoren in de eigen sappen in plaats van lekker snel dicht te schroeien. Hetzelfde geldt voor eventuele groenten.

Je doet dit dan ook voor de gezelligheid, niet voor de geweldige kwaliteit van het eten dat eruit komt.

Kip kan er prima in, net als eigenlijk alles dat je in een gourmetpakket kunt vinden. Als het maar klein is, én je goed oplet dat het gaar is voordat je het eet. Verder kun je denken aan champignons (in kwarten), sugar snaps, taugé, bamboescheuten voor een oosters tintje etc. Zet ook de sojasaus op tafel. Die kan op het bord toegevoegd worden, of al in het pannetje.

Wat betreft de bami/rijst/noodles: maak die in de keuken klaar en zet het in een kom met deksel op tafel. Ook als je 'wokklare' noodles of iets dergelijks neemt, is het namelijk kansloos om dat in zo'n woksetje klaar te maken. Je krijgt dan alleen een hoop frustratie en noodles die door het omroeren over de hele tafel verspreid liggen.

Wel kunnen mensen wat gekookte rijst in hun pannetje scheppen voor een nasi-achtig resultaat. Echt gebakken krijg je het niet, maar de vermenging met de baksappen en het vlees/de groente kan een lekker resultaat geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm! Kijk op internet eens naar wokgerechten en maak ze in het klein.
Psst! maak ook wat pannekoeken beslag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sake (chinese rijstwijn) :D