Waarom rijzen mijn broodjes/brood niet?

Ik heb al heel vaak broodjes en brood gebakken. Maar mijn brood en broodjes zijn nooit zo mooi luchtig als in al de filmpjes die ik op internet zie.
mijn brood en broodjes rijzen niet of te weinig. Iemand enig idee wat ik hieraan zou kunnen doen of wat het probleem zou kunnen zijn? Kan ik bv Baking soda gebruiken i.p.v. gist en hoe zijn de verhoudingen dan? Ik heb ook recepten gebruikt voor no kneed bread dan rijst het deeg de eerste keer wel goed maar bij de 2de rijs niet meer.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
7.5K
Ritsuka
9 jaar geleden
Welk filmoje bedoel je?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gewoon als je filmpjes kijkt op youtube over brood bakken dan rijst dat allemaal heel mooi
capthavoc
9 jaar geleden
het schijnt dat een vitamine c tablet fijnmaken en er door wel wil helpen en het is inderdaad wel beter.
ik heb ook een tijd een broodbak machine gehad maar ik kreeg het ook niet goed.
Het brood is best lekker maar je moet het wel heel snel opeten liefst als het nog warm is want binnen de korstste keren is het oud
je moet behoorlijk veel experimenteren wil je het goed krijgen.
ik heb het uitendelijk opgegeven omdat ik geen oven meer had
(ik maakte altijd pizzadeeg ermee en dat was altijd erg gemakkelijk
en lekker
maar ik heb het uiteindelijk op gegeven omdat dat het enige is wat ik er mee maakte
het is echt niet goedkoper dan brood uit de winkel
en je kan door de vorm er echt niet zoveel mee veel te dikke plakken enzo
het is meer een gimmick en nogal luidruchtig als je het op timer hebt staan.
het is echt een hobby en kost dus nogal wat wil je uiteindelijk goed worden
maar daarvoor zul je dus heel wat misbaksel moeten doorstaan
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik bak niet in de broodbakmachine maar in de oven. Vitamine C klopt inderdaad maar heeft te maken met de houdbaarheid niet met het rijs proces volgens mij.
Ritsuka
9 jaar geleden
Ja, want je hamburger bij de McDonalds ziet er ook altijd precies zo uit als in het filmpje
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka, helaas kan ik weinig met deze reacties. Jammer.
Er staan ook filmjes op van amateur bakkers die hele mooie en lekker uitziende broodjes maken. Denk dat je dit niet kunt vergelijken met filmpjes van de McDonalds

Antwoorden (3)

Bakken met bakpoeder is echt iets anders dan met gist. Er zijn een aantal mogelijkheden waarom het niet zo goed rijst:

- is je gist vers genoeg? Oude gist rijst minder goed
- meng je of voeg je het zout bij de gist toe? Je kan ze beter tegenover elkaar in de beslagkom toevoegen
- is je rijstemperatuur voldoende hoog? En zonder tocht? Ik gebruik soms een licht verwarmde oven als het wat moeilijk rijst
- gebruik je voldoende gist? Ga uit van 1,5 g gedroogde gist per 100 g bloem
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eerst het gist in de kom doen en een schepje suiker toevoegen. Dan de bloem erop. Als je bruine bloem gebruikt rijst het deeg veel moeilijker dan met witte bloem. In dit geval kan je het beste broodverbeteraar gebruiken. Ik gebruik zelf vaak voor de helft een kant en klare mix, daar zit dit ook in en dit vul ik aan met gewone bloem.
Na de bloem komt het zout (niet te weinig!) en dan water en olie. Ik gebruik voor een halfbruin brood 50 ml olie en 260 ml lauw water.
Ik mix het met een keukenapparaat, laat het een kwartier staan en mix het dan nog eens. Dan laat ik het zonder lucht er bij te laten komen anderhalf uur rijzen.
Nu gaat het in de bakvorm (met bakpapier), in het midden maak ik een gleuf met een mes, ik maak het een beetje nat en in een heel klein beetje opgewarmde oven laat ik het nog ruim een uur staan.
Bij mij is het dan prima gerezen en kan het gebakken worden.

Nog een paar dingen: Als je alleen met witte bloem bakt, zou het zonder broodverbeteraar ook moeten lukken. Als het zo niet lukt moet je kijken of je bloem niet vochtig is of ander gist proberen.
Als je ook met bruine bloem bakt zou ik niet alleen bruine bloem gebruiken en eens een ander soort bruine bloem proberen - er zit heel veel verschil tussen de soorten bloem. Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het feit dat het brood niet rijst kan ook komen door het meel wat je gebruikt.

Goedkope bloem van de supermarkt bevat vaak niet voldoende gluten om het brood mooi te laten rijzen. Je kan dit controleren door te kijken naar het eiwitpercentage wat op het pak vermeld staat. Brood bak je het liefst met meel met een eiwitgehalte hoger dan 12%. Tarwemeel bevat vaak wat meer eiwit (gluten) dan bloem.

Meel van de molen is over het algemeen beter dan meel uit de supermarkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankje voor je antwoord, helaas ook al verschillende meel soorten geprobeerd, en ook niet het gewenste effect.