wat kan ik gebruiken in plaats van maizena?

ik maak een soort groentetaart (familierecept) waarbij ik een ovenschaal bekleed met bladerdeeg, dan vul ik de schaal met gebakken en gekruide groenten, daar overheen gaat geraspte kaas en dan gaat er een mengsel van ei, melk en maizena overheen, nu kom ik er net achter dat ik nog maar een heel klein beetje maizena heb, wat kan ik als alternatief gebruiken?

9 jaar geleden
in: Koken
27.1K

Het beste antwoord

Je zou een roux kunnen maken als je wel gewoon bloem en boter hebt. Klontje boter verhitten in een pan en evenveel bloem daarin kort bakken. Dan langzaam melk toevoegen en koken tot een saus ontstaat. Dit vervangt dan je maizena melkmengsel. (ei kan je ook alvast toevoegen) Het is iets meer werk omdat je eerst de saus moet maken maar bij gebrek aan maizena werkt het wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Aardappelzetmeel, ook wel sago genoemd.
Plaatje bij antwoord
Amadea
9 jaar geleden
esth0r
9 jaar geleden
ok, en als ik dat ook niet heb? is doodnormaal bloem een idee?
Amadea
9 jaar geleden
Dan zou je de bloem eerst met een beetje melk moeten mengen, en dan al roerend aan de rest van de melk die je met het ei in een pan verhit moeten toevoegen. En dan de warme saus over de groenten in de ovenschaal schenken. Want het mengt koud niet, dan worden het klonten...
esth0r
9 jaar geleden
ok, tnx, dat ga ik proberen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien heb je nog een zakje witte saus, kan ook heel prima. en als je deze dan een beetje dikker maakt dan op de verpakking staat aangegeven bind ie ook meteen het vocht wat nog uit de groente komt.
paulus811
9 jaar geleden
Beetje laat misschien, maar wat je wil is dat het vocht uit de groente niet in het bladerdeeg trekt. Wat ik bij appeltaart altijd doe is een laag paneermeel op de bodem (fijn verkruimeld beschuit of getoast brood als je geen paneermeel hebt) dat dan werkt als een soort spons.
Wat wijn zegt. Of, dat wil ook wel eens werken, bloem mengen met een beetje koud water en vervolgens dat papje voorzichtig bij je saus gieten.