Kun je in een focassia recept naast gist, ook baking soda toevoegen om het wat luchtiger te krijgen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dan is het geen Focaccia meer maar dan wordt het een cake. Luchtiger wordt het door rijstijd en de daarbij aanwezige temperatuur, en natuurlijk het kneden.

Antwoorden (3)

Ja maar zal wel anders smaken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gist is een levend micro-organisme en maakt koolzuurgas uit de in het deeg aanwezige suikers. Met de typische smaak.
Bij Baking soda wordt het ontstane gas vastgehouden bij 180 graden
Bij focassia voegt men soms enkel wat soda-bicarbonaat[Baking soda ] toe om de luchtigheid vast te houden. Dit hoeft echter niet , als je het deeg met alleen gist goed volgens het recept laat rijzen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Baking soda is eigenlijk alleen geschikt voor dunne gerechten (het is een zout dat bij hogere temperatuur in gassen ontleedt, maar dat moet wel goed gebeuren anders blijven er ongewenste zouten in je eten achter). Dus het kan als je de focaccia niet te dik maakt; maar ook prima wanneer je ze wart langzamer en langer laat bakken (want dan wordt het van binnen ook goed heet, en kan alles ontwijken).