Is het mogelijk om een rauw ei mee te bakken in een gehaktbal? Eigenlijk het ei koken tijdens het bakken?

Ik bedoel dan niet een ei koken pellen en in het gehakt doen en dan bakken. Ik wil een rauw ei in de bal gehakt doen. Het idee is dan dat je een zacht gekookt ei in de bal gehakt krijgt. Heb het geprobeerd maar het ei werd uit de bal geperst tijdens het bakken en de bal scheurde open. Ik hoop dat iemand een oplossing heeft.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
4.7K
Ritsuka
9 jaar geleden
hoe wil je een rauw ei heel in de bal krijgen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is het probleem niet. Je maakt een driekwart holle bal en dan doe je het ei erin en maakt hem voorzichtig dicht. Maar dan?
bamibal
9 jaar geleden
Ik zou hem strak inpakken in een stuk plasticfolie, en langzaam "sous vide" garen (onder water). Daarna nog even kort in de pan voor een bruin kleurtje.
Geen idee of dit werkt, vandaar niet bij de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is het proberen waard. Bedankt voor deze tip!!
bamibal
9 jaar geleden
Als je googelt op "scotch egg" vind je wel wat recepten, waarvan sommige zachte dooier.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wel een hoop gedoe.,weet je zeker dat het een lekker resultaat geeft? Gekookt gehakt nabakken lijkt mij namelijk niet erg lekker.

Het beste antwoord

Het kan wel. Maak de gehaktbal, gat erin, ei erin, gehaktbal weer dichtmetselen met gehakt.
Nu de grote truc: De gehaktbal gaat in een plastic zakje en je kookt hem in kokend water. Dat doe je lang genoeg om het ei te laten stollen. Dit kan dus even duren want de warmte moet helemaal binnenin komen.
Daarna haal je de gehaktbal uit het zakje en bak je de buitenkant alsnog bruin.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee wel eerst koken en dan de gehakt bal er om heen dat gerecht heet verstopte eieren . Als je dan de bal snijdt zie je het ei ( kwartel of kippen ei ) leuk met Pasen !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het wordt ook gedaan met gekleurde eieren ( wel natuurlijke kleurstof ) of met zeer pittige sambal eieren leuk dat ik er aan denk want dat ga ik van avond maken .
nee dat is niet te doen, je moet de eieren aan de kook brengen als het water kookt de pan er afhalen en de eieren 3 min. in het water laten leggen,dan de eieren in een bak ijswater doen en laten afkoelen,zijn ze ijskoud dan heel voorzichtig pellen dan kan je ze verwerken maar de link helpt je verder want je moet geen gehakt gebruiken maar worsten van vel ontdaan en die je heel dun uitrolten daar rol je ze dan in
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zou een stuffed burger press kunnen gebruiken. Op Youtube vind je wat voorbeelden hiervan. Je hebt me op een aantal smakelijke ideeën gebracht, ik ga direct zo'n ding bestellen!