Welk voedsel werkt laxerend?

Ik heb sinds een paar dagen een Butranspleister en de werkzame stof (buprenorfine) kan obstipatie veroorzaken, dus ik heb van mijn specialist ook Metamucil gekregen om mijn darmen aan het werk te houden. Nu gebruik ik graag zo min mogelijk medicijnen (naast Butrans heb ik ook Gabapentine en Amitriptyline) en zou ik de obstipatie vóór willen zijn met behulp van voedsel zodat ik niet of in elk geval niet elke dag die Metamucil hoef te gebruiken. Weet iemand wat ik dan het beste kan eten of drinken? Ik moet er bij zeggen dat ik een enorme hekel aan koken heb en soms teruggrijp op kant-en-klaarproducten. Slecht ja, dat weet ik, maar koken, oh bah.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
77K
SimonV
9 jaar geleden
Gedroogde pruimen en kamillethee werken prima!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat ik weet:veel koffie,zoetstoffen en zemelen,ik mocht niks laxerends gebruiken omdat ik veel laxeermiddelen had gebruik om af te vallen en die dingen mocht ik toen helemaal niet.

Het beste antwoord

Aantal soorten voedsel die als natuurlijke laxeermiddelen werken:

1. Rauw fruit: bananen, appels, meloenen, bessen, druiven, peren
2. Pruimen, abrikozen, vijgen, perzik
3. Rauw appel cider azijn
4. Aloë Vera sap
5. Cayenne peper, gember en geelwortel
6. Citrus fruit: Citroenen, Sinaasappelen en Limoenen
7. Rauwe groenten: wortels, uien, knoflook, bloemkool, broccoli, kool
8. Tomaten
9. Omega 3 oliën: hennep, lijnzaad of olijfolie
10. Bladrijke groene groenten
11. Kokosnoot Olie
12. Avocado’s
13. Spruitjes
14. Rauwe zaden en noten: walnoten, amandelen
15. Bonen, erwten en peulvruchten: sojabonen

Maar ook deze dingen zijn laxerend:

16. Alcohol
17. Ananas
18. Andijvie
19. Appelsap
20. Asperges
21. Cichorei
22. Chocolade
23. Drop
24. Gekruid voedsel
25. Hete thee
26. Kauwgom
27. Kokosnoot
28. Mango's
29. Melasse
30. Olijven
31. Paardenbloem
32. Papaja's
33. Peterselie
34. Rabarber
35. Waterkers

Vergeet zeker niet veel water te drinken!

Keuze genoeg!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bananen? Ik dacht dat die een stoppende werking hadden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, bananen weken opstoppend!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ai, klein foutje dan...
Maar de rest zou normaal juist moeten zijn.
Mijn excuses daarvoor.

Andere antwoorden (4)

Lijnzaad (in combinatie met genoeg water drinken) helpt goed bij verstopping.
Gewoon elke ochtend 1-2 eetlepels in een bakje yoghurt en opeten.
Ritsuka
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
gewonen cola liefst de prik der afhaken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kamillethee (ik ben een koffieleut), cola (met of zonder koolzuur) en pruimen lust ik echt niet. Lijnzaad is wel een goede tip, want yoghurt eet ik inderdaad bijna elke ochtend.
fremar
9 jaar geleden
je kan lijnzaad ook gewoon met wat drank innemen
Ritsuka
9 jaar geleden
Het heeft bijna geen smaak, dus is makkelijk door je yoghurt te doen. En niet duur, 1,50 of zo voor 500 gram
Ontbijtkoek werkt heel erg laxerend.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat een rare minnen; van mij een Compensatie puls!
is gewoon een goed antwoord.
Vers geperste sinaasappelsap werkt prima bij verstopping.
Iedere avond een dikke plak snijkoek[voorgesneden te koop], werkt ook prima.

Om het te voorkomen, kun je het beste iedere dag als je kookt, begint met vlees bereiden, dan boter/olie in de pan en een ui bakken en daarna het vlees erin, is lekker en gezond [knoflook er bij doen, naar smaak 1, 2 of meer tenen].

Probeer vaak een ui in je maaltijden te verwerken, werkt goed.
Iedere dag verse groente = vezels = goed.

Het allerbeste is een combinatie van dit alles met iedere morgen 1 of 2 volkoren boterhammen beginnen bij het ontbijt.
Als je dit een tijdje volhoudt, zul je merken wat je het beste kunt eten of drinken en wat bij jou dus het beste werkt.

Doe je best!

Toegevoegd na 1 dag:
Bij een heleboel mensen werkt het zeer laxerend: zwarte koffie!
Ook ik drink dit wanneer het nodig is, probeer maar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aangezien JP al een hele lijst heeft gegeven waar haast niks aan toe te voegen is heb ik dan nog 1 suggestie Zoethoutthee.