als ik alleen maar krackers eet en bier en wijn drink, val ik dan af?

Ik ben aan het lijnen. Maar er zijn heel veel goede en slechte adviezen. Ik heb alles op elkaar afgewogen wat ik heb gelezen en ik kom er op uit dat alleen krackers eten, en daarnaast alleen water, wijn en bier drinken het beste helpt om af te vallen. Val je uberhaubt wel af als je alleen deze dingen doet of is dat een fabeltje?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
3.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een dieet van zetmeel en suiker.., daarvan kom je gigantisch aan.
Ritsuka
9 jaar geleden
Als je onder je benodigde kcal blijft, val je wel af hoor. Zoek maar een op Twinkie diet. Het is alleen heel ongezond.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou niet elke dag alcoholische drankjes drinken , dit is heel slecht voor je, natuurlijk kan je afvallen als minder eet, maar je moet ook veel bewegen, neem de fiets in plaats van de auto, ga met trappen in plaats van de lift. Ook moet je veel groente eten om sterk te blijven, anders houd je het sporten niet vol.
Neem anders een kijkje op deze site wat alcohol met je doet
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/verslaving/17720-de-gevolgen-van-overmatig-alcoholgebruik.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste SanHar, Dit moet je zeker niet doen!
Je moet altijd goed en gevarieerd eten, veel verschillende dingen, dus vlees, brood, en andere dingen. Je moet vooral niet alleen alcohol gaan drinken, dit is heel ongezond! Als je wilt lijnen moet je vooral de snacks wegstoppen, geen koekjes tussen de middag, maar een appel. S' avonds na het eten pak je er niks meer bij. Dat je door deze dingen afvalt, lijkt mij ook niet waar. Het kan wel waar zijn, maar het is alles behalve goed voor je. Als je wilt afvallen kun je het beste kijken of je eigenlijk wel veel te dik bent, hier zijn verschillende sites voor:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-gewicht/heb-ik-een-gezond-gewicht/bmi-meter.aspx mocht je dan alsnog overgewicht hebben, dan zou ik een gewichtsconsulent of iemand anders zoeken die er verstand van heeft. Blijf dus goed en gevarieerd eten, zorg dat je niet te veel van iets eet, maar eet fruit, groenten, vlees, granen, etc. door elkaar. Zoek anders op de schijf van 5 ;) Ik hoop hiermee je vraag te hebben beantwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zit in alcoholische drankjes heeel veel calorieën. Dus dat is niet de beste optie. Ze noemen het niet voor niks een bierbuik.
In een glas bier en een glas wijn zitten beide zo'n 82 calorieën (evenveel als in een boterham). In een zoete witte wijn is dat zelfs iets van 170.
Dus dat lijkt me niet de beste optie. Ook in vruchtensap zit overigens veel suiker maar is uiteraard veel gezonder voor je dan alcohol, omdat er naast de suikers ook veel gezonde stoffen in zitten. Daarnaast is het dieet dat je schetst wel heel erg eenzijdig. Dus al zou je er wat kilo's mee kwijt raken, je schiet er niet heel veel mee op. Je wordt er namelijk erg lusteloos van als je te weinig binnen krijgt en je weerstand gaat omlaag. Sneller vatbaar voor ziektes e.d. Gewoon minder eten, gezonder eten en meer bewegen. Misschien niet de meest luie manier, maar wel de meest effectieve. Ga je je ook nog beter door voelen :P
tinus1969
9 jaar geleden
@Ritsuka, je vaklt niet of slechts moeizaam af van dit soort dieten. Koolhydraatrijke dieten houden namelijk het hongergevoel in stand en verlagen de BMR. Sterker nog, de WHO heeft een advies om niet meer dan 5-10% van je calorieen uit suiker te halen, vanwege de obsesogene effecten van suiker. Bier en (witte) wijn zijn zoet en bevatten suiker. Mijn advies; low-carb/Atkins. Eet voldoende eiwit, want dat verzadigt.
Ritsuka
9 jaar geleden
Het is inderdaad wel moeilijk, maar de vraag was puur of het mogelijk is.
Ritsuka
9 jaar geleden
Mag ik een linkje naar het onderzoek dat koolhydraten je BMR verlagen? Dat wist ik niet, wil daar wel meer info over.
Bedoel je niet TDEE, wat je in totaal verbruikt inclusief activiteiten?
tinus1969
9 jaar geleden
@Ritsuka: Lees het onovertroffen boek 'Good calories bad calories ' van Gary Taubes maar eens (of google op zijn naam).
Wat nauwkeuriger; ik weet niet of ooit sluitend is uitgezocht of suiker/insuline BMR of TDEE verlagen. Maar ze hebben iig impact op je metabolisme. Taubes is daar duidelijk over:je wordt niet dik door te weinig te bewegen; zowel dikheid als weinig (willen) bewegen worden veroorzaakt door hormonale signalen die je lichaam aanzetten tot energiebezuiniging.
tinus1969
9 jaar geleden
http://www.who.int/mediacentre/news/notes/2014/consultation-sugar-guideline/en/ http://www.who.int/nutrition/topics/seminar_sugars_6Jul12/en/ Bier = suiker.....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar mensen die ernstig alcoholist zijn, zijn meestal toch heel dun? Als je van veel alcohol drinken alleen maar aankomt dan zouden alle alcoholisten toch moddervet moeten zijn?
Ritsuka
9 jaar geleden
Waarom zijn er dan culturen die 95% koolhydraten eten en niet dik zijn? http://wholehealthsource.blogspot.nl/2011/08/carbohydrate-hypothesis-of-obesity.html
Zie het stukje bij part 3 vooral.
Ritsuka
9 jaar geleden
@SanHar: dus omdat mensen die hun lever (en de rest van hun lichaam) kapot maken meestal dun zijn, wil jij dit ook gaan doen?
Het gaat toch om je gezondheid?
tinus1969
9 jaar geleden
@SanHar; ovbermatige bierdrinkers zijn iha dik -de spreekwoordelijke bierbuik.
tinus1969
9 jaar geleden
Welke culturen? Je link verwijst uiteindelijk naar de Masai, en een artikel dat zegt± Cattle are the Massa's most valued asset, but their main use is not as food. They are used socially as bridewealth (ten cows must be given to the father-in-law in order to obtain a wife), and to provide opportunity to develop a prestigious system of cattle lending.
Dat laatste is -hoe toepasselijk- Bullshit. De Masai zijn van oudsher herders, geen landbouwers, die koeien en hun melk opeten. http://en.wikipedia.org/wiki/Maasai_people#Diet
Ritsuka
9 jaar geleden
"Let's start with a culture that eats more carbohydrate than any other I know: the New Guinea highland tribe at Tukisenta that was studied extensively in the 1960s and 70s. They ate 94 percent of their calories as carbohydrate, mostly from sweet potatoes, for a total calorie intake of 2,300 kcal/day in men and 1,770 kcal/day in women. Investigators found them to be fit, lean and muscular, with no sign of protein deficiency (Trowell and Burkitt. Western Diseases. 1981)." Deze bedoelde ik. En in Azie word ook heel veel rijst gegeten, en daar zijn ze ook niet dik. De laatste jaren wel wat meer, maar daar spelen ook andere factoren mee.
Ritsuka
9 jaar geleden
Kitava en de Pima in Nieuw Mexico worden ook nog genoemd in dat artikel. Staat niet alleen Masai in dus.
Ritsuka
9 jaar geleden
Waar haal je Masai vandaan trouwens, die vind ik niet met zoeken op de pagina, alleen met een link naar een ander artikel. @SanHar: volgens jouw rederenering zou je dus net zo goed aan de drugs kunnen gaan. Meth gebruikers zijn ook heel erg dun...
tinus1969
9 jaar geleden
Ritsuka, je link hefet het over Massa of Massas: dat is een andere naam voor Masai of Maasai. Overigens raak je aan een interessante discussie (zie ook het blog van Michael Meijers http://melchiormeijer.wordpress.com/2013/12/19/wordt-honig-aardappelzetmeel-de-paleo-hack-van-2013/): Taubes is van de school dat alle koolhydraten ongewenst zijn, maar er zijn ook mensen die zeggen dat 'Resistant Starch' juist goed is. Voor de goede orde, RS is dus RAUW zetmeel.

Antwoorden (6)

Je kunt hiermee afvallen, maar het is super ongezond!
Als jij 2500 kcal per dag nodig hebt, en je krijgt 2000 kcal binnen aan drank en crackers, dan ga je afvallen.
Maar je gaat heel erg honger houden, want je krijgt geen nutitige voedingsstoffen binnen, dus je livhaam blijft schreeuwen om eten.
En het lijkt mij dat de alcohol extra hard aan gaat komen, omdat de crackers niet zo voedzaam zijn.

Ik weet niet hoe je tot deze conclusie gekomen bent door wat je gelezen hebt, maar dit is niet de oplossing om af te vallen. Je gaat allemaal tekorten krijgen en het lijkt mij voor je lever ook niet zo goed.

Gewoon ongeveer de schijf van 5 volgen werkt prima voor de meeste mensen (hoeveel ik zelf liever volle melkproducten en roomboter gebruik dan de halvarine die ze daar voorschrijven)
Ritsuka
9 jaar geleden
Nee, in elk geval niet op verstandige wijze. Een glas bier of wijnstaat gelijk aan een belegde boterham qua calorieën en dan zijn het ook nog eens lege calorieën, zeg maar suiker, anders gezegd, super ongezond. Met jouw manier van eten krijg je amper noodzakelijke voedingsstoffen binnen en al helemaal geen vitaminen en mineralen behalve zout in die crackers en suiker uit de drank ( en de crackers waar het ook verborgen in zit). Wil je echt verstandig afvallen, eet dan van alles de helft ( en niet smokkelen) en alle bier en wijn wordt helemaal weggelaten. Geen druppel, alcoholische dranken zijn zinloze caloriebommen.
Dat je dus zou afvallen van jouw systeem is een fabeltje. Misschien dat het lichaam zich de eerst paar dagen aanpast met enig verlies in gewicht maar daarna houdt dat op. Je belast je lever heel erg en al met al is je plan uitermate onverstandig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals jij nu bezig bent is super ongezond en pleeg je roofbouw omdat je lichaam niet de voedingsstoffen krijgt die het nodig heeft. Crackers bestaan hoofdzakelijk uit moutsuiker en zijn loze calorieën. Bier en wijn bevatten ook alleen slechte suikers en de alcohol erin zijn vetalcoholen. Dit alles is super slecht voor je en i.p.v. afvallen kan je hier juist door aankomen. Je kunt om af te vallen beter een gezond voedingspatroon aanhouden met waarin de nodige gezonde vitamines, mineralen, vetten, eiwitten en complexe koolhydraten zitten. Schrap loze suikers en loze koolhydraten wat ook suikers zijn. Eet geen brood, aardappels, pasta, rijst. Paar keer per week complexe koolhydraten (brandstoffen), nodig voor je schildklier dus stofwisseling. Dit zijn o.a.: zoete aardappel, bruine rijst, bruine pasta, haver.
Eet verder alleen groente, liefst rauw. voor de nodige eiwitten (bouwstoffen) eieren, vlees (3 x per week), kip, kalkoen, en vis.
Begin de dag met een groene smoothy en een eiwitrijk ontbijt.
Een gezond voedingspatroon, zeker om af te vallen is dus gebaseerd op weinig koolhydraten en andere verkeerde suikers en veel eiwitten.
Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals hierboven ook al is verteld, doe je er verstandig aan alcohol te laten voor wat het is en te kiezen voor gezonde koolhydraatarme producten. Dit hoeft helemaal niet te betekenen dat je niet meer lekker kunt eten. Integendeel zelfs!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi SanHar,

Eens met de eerdere reacties. Alcohol is heel erg ongezond En het levert je geen voedingsstoffen op. Als je te weinig calorieën binnenkrijgt val je af. Als je stopt met je dieet, zit het er binnen no-time weer aan. Zelf heb ik ooit het Sonja Bakkerdieet gevolgd. 6 kilo afgevallen. Toen gestopt en binnen dezelfde tijd 10 kilo aangekomen. Je oude eetgewoonten zijn dan niet veranderd. En dat zijn net degenen die zorgen dat je iets te zwaar bent. Als je daar niet mee om leert gaan, zul je altijd weer terug gaan naar je oude gewicht.

Ik kan je aanraden om naar een diëtist te gaan die je kan helpen met het aanpassen van je eetpatroon, zodat je niet een kortdurend dieet volgt maar gezond leert eten en zo op gewicht blijft. Ik ben 12 kilo afgevallen (4 jaar geleden) en nog steeds op gewicht. Ik mag alles eten. Ik eet nu ook nog chips en nootjes. Ik heb het nu alleen beter onder controle.

Als je veel alcohol binnenkrijgt, maar onvoldoende voedingsstoffen. Krijg je onvoldoende vitamines binnen. Dit kan heel schadelijk zijn. Hierdoor kun je zelfs hersenschade oplopen. Veel alcoholisten drinken zoveel dat ze onvoldoende eten. En dat kan leiden tot de ziekte van Korsakov (een dementie-achtige aandoening). Dat gebeurt niet binnen een week, maar toch. Bovendien werkt alcohol verslavend. Als je jezelf gaat aanleren om elke dag alcohol te drinken is de kans op een verslaving vrij groot.

Niet doen dus.

Succes verder!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel onverstandig. Crackers bieden alleen koolhydraten en geen gezonde vezels, vitaminen etc. Bier en wijn idem.

Afvallen doe je door meer energie te verbruiken dan je inneemt.

Dus gewoon gezond eten (fruit, groente, brood etc.), met mate, veel bewegen en een glas wijn of twee per dag is lekker en gezond. Daar zijn alle wetenschappers het wel over eens.

Ik vind het niks maar probeer de voedselzandloper eens: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/voedselzandloper.aspx

Succes.