Hoe komt het dat de onderkant van sommige van onze koekenpannen afgeven?

We hebben een aantal koekenpannen met (denk ik) een aluminium onderzijde. Eén van de IKEA en één van een ander merk. Deze hebben we een stuk of 10 keer in de vaatwasser gedaan, maar nu geeft de onderzijde gigantisch af: als je een papieren doekje eroverheen haalt, dan is deze helemaal zwart. Achteraf gezien was de vaatwasser wellicht toch niet zo'n goed idee geweest.

Hoe komt dit en belangrijker: wat is hieraan te doen?

Kan ik het afgeven van deze pannen verhelpen zodat ik ze toch nog kan gebruiken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
22.7K

Antwoorden (2)

Wat voor soort fornuis heb je? het zou kunnen zijn dat dit roet is die aan de onderkant van je pan is blijven zitten.

Ook kan het zijn dat de vaatwasser niet zo goed afwast, ik heb vaak gehad dat er nog etensresten of vetvlekken op mijn bestek zit. (Dit heb ik zelfs met een nieuwe vaatwasser gehad)

Ik zou adviseren om het handmatig af te wassen, als je dit al geprobeerd heb kan ik je helaas niet helpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan echt de onderkant van de koekenpan eraf vegen met een doekje: het is dus echt de pan en geen etensresten of roest van het fornuis oid...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het spijt me als ik je verward heb, ik heb het niet over roest maar roet
als in kleine zwarte deeltjes, deze kunnen soms van een gas fornuis ontstaan. alsnog, de afwasmachine kan de roetdeeltjes niet weg hebben gewassen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah ja, verkeerd gelezen. Maar het komt echt van de onderkant van de pan zelf af, je veegt gewoon het eerste laagje er helemaal af...
Aluminium is een metaal dat licht is van gewicht. Het is betrekkelijk goedkoop en makkelijk te vervormen en te gieten. Bovendien geleidt aluminium de warmte goed. Toch heeft het materiaal een aantal nadelen:
- Het is niet bestand tegen zuren en zouten.
- Het is enigszins poreus: kleurstoffen, bijvoorbeeld van rode bieten, dringen er makkelijk in. De verleiding is groot om dergelijk verkleurd materiaal te reinigen met een metalen schuursponsje. Metalen zoals koper en staal zijn echter aartsvijanden van aluminium. Koper geeft zwart af en een klein stukje staal dat op aluminium achterblijft, is als een zoutkorreltje op ijs: het vreet er dwars doorheen.
- Het materiaal is dus beperkt bruikbaar.

Het onderhoud van aluminium pannen bestaat er dus uit dat je ze niét reinigt met een metalen schuursponsje of koperen pannespons. Ze zijn niét geschikt voor in de vaatwasmachine. Geen agressieve reinigingsmiddelen gebruiken; eventueel een biologisch wasmiddel met enzymen. Hardnekkig vuil uitsluitend met een roestvrijstalen pannenspons verwijderen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Voor jullie gezondheid is het beter de afgevende koekenpannen weg te doen, en ze te vervangen door gietijzeren exemplaren.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea, het gaat hier om de BUITENKANT van de pannen, dus waarom dan weg doen?