waarom word mijn vlees nooit "goudbruin"?

Verhit olie in een braadpan en bak het vlees (in meerdere, kleine porties) op middelhoog vuur rondom goudbruin

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
10.2K
Amadea
10 jaar geleden
Hangt af van het soort vlees dat jij gebruikt. Donker gekleurd vlees zal nooit goudbruin worden. Licht gekleurd vlees wél.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
runderlappen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij varkensvlees en kippenvlees zou het moeten lukken, als je de boter eerst heet genoeg laat worden en het vlees niet in bevroren toestand in de pan mikt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Runderlappen moet je eerst aanbraden, maar goudbruin zullen ze niet worden, wel bruin.
Verhit een goede klont margarine en braad het vlees aan, om en om en om, alle kanten, wanneer het bruin is kun je een stukje boter [= roomboter] toevoegen voor een rijkere smaak. Vervolgens met warm water [waterkoker] bijna onder zetten met kruiden [laurierblad, peper, zout, [gekneusde] knoflook - naar smaak] eventueel nog een tomaat en zet het op een klein pitje op een plaatje. Net zo lang tot het [bijna] uit elkaar valt.
Neem een stuk rundvlees met vet, de smaak is véél beter en je hoeft het vet niet op te eten, kunt het achteraf verwijderen.
Begin niet met roomboter, dan wordt het niet mooi bruin. Ik zou vlees nooit met olie braden, bakken is iets anders, in een koekenpan kan het wel, maar probeer liever eens ook kip en een stukje varkensvlees met margarine, al dan niet aan het eind een klein stukje boter er bij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist Judocus dan smoort/stooft het gaar, anders verbrand het.
En zo wordt het niet droog en blijft het ook sappig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik mis nog de tip dat je alle vlees eerst goed moet "droogdeppen" alvorens je het gaat bakken, dit scheelt enorm.

Het beste antwoord

Je vlees kun je gerust in olie bakken. In de Aziatische keuken wordt altijd met olie gebakken. Het gaat erom dat je de juiste temperatuur hebt. Als de olie bij verhitting gaat walmen, dan is het vet te heet. Maar gebeurt er niets als je het vlees erin doet dan is de olie te koud. De verhitte olie moet bruisen als het in aanraking komt met het vlees. (Bruin worden van het vlees tijdens het bakken is eigenlijk het karamelliseren van suikers en eiwitten in het vlees.) Als het vlees rondom bruin aangebraden is moet je het vuur/warmtebron temperen en eventueel een deksel op de pan doen, zodat het vocht niet te snel verdampt en het vlees ook sneller gaart. Zo kan het vlees verder doorgaren terwijl het niet donkerder van kleur wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kan voor goudbruin beter boter margarine, of wellicht iets croma achtigs kopen. Met olie blijft de kleur licht...tot dat het aanbrand
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt voor vlees beter margarine gebruiken, dát geeft de bruine kleur bij het aanbraden.
Gebruik van [room-] boter zorgt juist voor een bleke niet aangebraden of gebakken kleur. Croma is een merk margarine, net als Blue Band en Zeeuws Meisje bijvoorbeeld.
Om het vlees goudbruin te bakken in olie is een klein stukje (room) boter erbij voldoende om het vlees een aangenaam kleurtje en smaak te geven.

Toegevoegd na 16 minuten:
Runderlappen moet je wel een aantal uren (4 uur) stoven op een zeer laag `gaspitje`.
ui, tomaat,,laurierblaadjes, scheutje azijn ,doorgesneden ui ....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Runderlappen moet je eerst aanbraden, maar goudbruin zullen ze niet worden, wel bruin, daarna worden ze gestoofd, niet gebakken.

Alleen een biefstuk, een tartaartje, rundersaucijs en een entre-côte worden gebakken [hoop dat ik niets vergeet], ander rundvlees wordt gebraden.

Runderlappen [riblappen/doorregen riblappen/sucadelappen]
Verhit een goede klont margarine en braad het vlees aan, om en om en om, alle kanten, wanneer het bruin is, kun je een stukje boter [= roomboter] toevoegen voor een rijkere smaak. Vervolgens met w.a.r.m. water [nooit koud water, dan schrikt het vlees, waardoor het niet meer mals is, maar taai wordt...] bijna onder zetten met kruiden [laurierblad, peper, zout, [gekneusde] knoflook - naar smaak] eventueel nog een tomaat en zet het op een klein pitje op een plaatje. Net zo lang tot het vlees [bijna] uit elkaar valt.

Controleer geregeld of het vocht niet verdampt is, zonodig aanvullen met w.a.r.m. water. Neem een stuk rundvlees met vet, de smaak is véél beter en je hoeft het vet niet op te eten, kunt het achteraf verwijderen.
Begin niet met roomboter, dan wordt het niet mooi bruin.

Ik zou vlees nooit met olie braden, bakken is iets anders, in een koekenpan kan het wel, maar probeer liever eens om kip en varkensvlees met margarine te bakken of braden, al dan niet aan het eind een klein stukje boter er bij voor de smaak [echt een klein stukje, 't gaat om de smaak!].

Antwoord

Je hoort dit vlees niet te bakken... runderlappen worden eerst aangebraden, vervolgens gestoofd in een braadpan totdat ze gaar zijn.

[Je kunt allerlei recepten vinden via google, zoals bijvoorbeeld:
http://www.mijnreceptenboek.nl/ingredienten/rundvlees/runderlappen.html
of
http://www.smulweb.nl/recepten/magere+runderlappen]