Hoe kan je eierschuim oprollen?

Ik hoorde van iemand over een recept waarin eierschuim (opgeklopt eiwit met suiker) op een bakplaat wordt gebakken en daarna met een vulling wordt opgerold. Als je de rol daarna laat drogen en in plakjes snijdt krijg je een leuk effect (slakkehuispatroon op de zijkant van de plakjes).
Mijn punt is dat er juist een krokant resultaat ontstaat (wel erg lekker, dus dat is een goed begin) dat niet kan worden opgerold, maar breekt.
Ik kan me voorstellen dat je opgerold kan worden als het bakproces halverwege is, maar dan smelt de vulling.
Wie weet wat voor recept ik bedoel?
En vooral: wie weet hoe het wel moet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
2.5K

Het beste antwoord

Ja dat kan, maar het is niet de makkelijkste recept, vooral omdat de baktijd, dikte van je meringue en oventemperatuur redelijk precies moeten kloppen, dus oefen eerst een keer voor jezelf voordat je voor een speciale gelegenheid dit gaat bakken.

Ik zou zeggen: voeg aan de eiwitten en de suiker (voor 5 eiwitten reken ca. 250 gram basterdsuiker) een heel klein beetje zout, 1-2 theelepels (tl) maïzena en 1 tl witte azijn. Hiermee krijg je een nog krokantere korst (dankzij de maïzena) en een elastischer deeg (dankzij de azijn)
Klop de eiwitten, suiker, azijn en maïzena totdat je stevige pieken krijgt.
Smeer dan je meringue dun (1,5-2 cm) op een bakpapier, het liefst heel licht ingevet met een neutrale olie (zonnebloem, druivenpit...), en bak het in een voorverwarmde oven op 140ºC (hete lucht) of 160ºC (conventioneel)
Je moet het punt bereiken dat er een zeer licht bruin en krokant korstje zich vormt, en de rest van het deeg gaar is, en toch elastisch (het trucje van de azijn en de maïzena zal je hiermee helpen)
Haal je meringue uit de oven, laat het een beetje afkoelen, en leg een tweede ingevette bakpapier erop. Keer het geheel om en haal de onderste bakpapier voorzichtig eraf. Nu heb je het krokant korstje "onderaan" en het zachte meringue ¨bovenop¨.
Als de meringue afgekoeld is, dan kan je hem vullen waarmee je wilt door een dunne laag te smeren, voorzichtig oprollen, en daarna mooie plakjes snijden, met (inderdaad) een prachtig slakkenhuis effect. Ik zou kiezen voor een fel gekleurde vulling voor een nog mooier effect.
Voor een nog krokantere korst, kan je de rol nog eens een beetje flamberen of heel kort onder de grill laten roosteren.
Trouwens, maak je vulling niet al te zoet, want de meringue is al erg zoet.

Eet smakelijk!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk is je meringue te lang en/of te heet gebakken. Hij moet na afkoelen nog enigszins elastisch zijn. In de bron een recept.
bamibal
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een Meringue-rol, dat klinkt inderdaad als datgene wat ik zoek. En met dat recept heb ik nu ook de juiste verhoudingen en temperaturen. Veel dank!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inmiddels geprobeerd en gelukt! Dank!
bamibal
10 jaar geleden
Eet smakelijk!