Als er likeur/alcohol in een cakebeslag gaat, wat gebeurt ermee na het bakken ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
11.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij verdampt dan het alcohol.

Antwoorden (2)

Een deel van de alcohol verdampt, maar er blijft ook een deel achter. Hoeveel er achterblijft, hangt o.a. af van de bakduur.

Toegevoegd na 23 uur:
Hier nog een bron die mijn antwoord ondersteunt, Het is beslist geen fabel, zoals WWDiver1 beweert.
http://www.dekoperentsjettel.nl/pdf/originele/2003/oktober/alcohol_en_koken.pdf
bamibal
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hartelijk dank bamibal
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is niet omdat het ergens op een internetsite staat dat het ook juist is.
Ik kan je een feit aanhalen dat echt is gebeurt en dat mij persoonlijk is overkomen.
Een paar jaar geleden was ik met enkele vrienden naar de kerstmarkt geweest en nadat ik verschillende (minstens een 8-tal) gluhweintjes achterover had geslagen besloten we naar een andere locatie te gaan om daar nog enkele pintjes te gaan drinken.
Wij terug naar de wagen en omdat mijn vrienden nogal royaal aan verschillende jenevers hadden geproefd besloot ik te rijden omdat ik er vrij zeker van was dat ik niet te veel op had. Zo gezegd zo gedaan en wij de wagen in en op weg. Een kilomater of wat verderop was er een alcoholcontrole en moest ik even blazen. Mijn vrienden vreesden het ergste maar ik was er vrij gerust in. Groot was dan ook hun verbazing dat ik safe blies. Dus je ziet dat de alcohol wel degelijk verdampt bij het koken want anders was ik nooit door die alcoholcontrole geraakt.
Ook weet ik dat wij in school de proef meerdere malen genomen hebben om het alcoholpercentage na het koken en na het flamberen van een gerecht te meten en dit was niet doenbaar omdat er gewoonweg geen meetbare alcoholpercentages overbleven.
Nu jij weer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mee eens, WWDiver1. Het feit dat het ergens op Internet staat maakt het verhaal niet waar, maar het kale feit is dat Bamibal gelijk heeft.
Je kan bijna onmogelijk alle alcohol laten verdampen, je zou de cake bijna moeten verkolen in de oven wil je écht alle alcohol weg hebben. De hoeveelheid alcohol in een gebakken cake is klein, vrijwel verwaarloosbaar, en zeker niet genoeg om het kleinste probleem voor een kind te betekenen, laat maar staan om dronken te worden, maar het wordt nooit 0,0%.
bamibal
10 jaar geleden
@WWDiver1: Je kunt een wetenschappelijk onderbouwd feit niet onderuit halen met een persoonlijke ervaring. Dat is net zoiets als zeggen: mijn opa rookte iedere dag en is 100 geworden. Dus roken is hartstikke goed voor je.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad Bamibal
Ik ken ook het geval van een vent in USA (echt waar, geen verzonnen verhaal) die steeds positief testte op alcohol, maar niets, maar dan ook niets had gedronken. Na veel onderzoek bleek dat hij heel veel koolhydraten at, en zijn darmflora verstoord was, waardoor er gisting in zijn darmen optrad, en de alcohol in zijn bloed erg hoog was.
Hij was dus dronken zonder maar een druppel te hebben gedronken. M.a.w., Bamibal heeft helemaal gelijk: uitzonderingen zijn geen bewijs. By the way: als je iets flambeert, op het moment dat het vuur zelf dooft mag je er van uitgaan dat het % alcohol nog steeds boven de 10-12% zit. Heb je ooit geprobeerd om wijn (13% v/v) of bier (7%) te flamberen...? Veel succes ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@bamibal
Jij noemt wetenschappelijk onderzoek in een school gespecialiseerd in alles wat met voeding te maken heeft dus niets waard? Daar zullen die leraars en profesoren heel blij mee zijn.
En was de vraag niet wat er met alcohol gebeurd tijdens het bakken? Dus iemand met een spijsverteringsprobleem valt daar volgens mij niet echt onder hoor Gabi71.
Verder moet je mijn eerdere reactie eens goed lezen, ik heb niet gezegd dat het 0 was maar wel dat de percentages niet meer meetbaar waren. (zonder een gaschromatograaf te gebruiken)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@wwdiver
Uit je antwoord: "de alcohol zal volledig verdampen".
Ik verzin het niet, hoor! Overigens mijn verhaal diende als voorbeeld om te laten zien, zoals Bamibal stelt, dat losse gevallen niet gebruikt kunnen worden om een algemene stelling te onderbouwen.
Ik moet Bamibal wel even tegenspreken.
De smaak van je drank blijft maar de alcohol zal volledig verdampen.
De reden hiervoor heb ik reeds meerdere malen aangehaald in een antwoord op soortgelijke vragen.
Alcohol heeft een vrij laag kookpunt, cake wordt gebakken op een temperatuur van om en bij de 180 graden C en dat is meer dan het dubbele dan het kookpunt van alcohol, dus heb je aan het eind een cake met de smaak van de drank die erin gegaan is maar geen alcohol meer.
Dus het fabeltje dat je dronken kan worden van gebak waar alcohol is in gegaan voor het bakken is dus wel degelijk een fabeltje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik moet Bamibal toch gelijk geven... en jij ook een beetje gelijk... Het is inderdaad een fabeltje dat je van cake dronken kan worden, mits de alcohol toegevoegd wordt vóór het bakken, uiteraard. Je kan ook een cake tremperen met zo veel alcohol als je wilt, en hier kan je wel degelijk dronken van worden. Als de alcohol toegevoegd wordt vóór het bakken, dan zal dit grotendeels verdampen, maar beslist niet helemaal.
Om te beginnen, de temperatuur van de oven zal wel 180°C zijn, maar in de kern van de cake is dat maximaal 100°C. Daarnaast, hoe minder alcohol in de cake zit des te minder zal verdampen, en op een gegeven moment verdamp bijna geen alcohol meer.
Het percentage alcohol dat achter blijft is vrijwel verwaarloosbaar, maar zeker niet 0%, en dat is onvermijdelijk.
Dat geldt overigens ook voor elk gegist deeg: tijdens het rijzen ontstaan o.a. CO2 en alcohol. CO2 maakt de cake luchtig, en een klein beetje alcohol blijft altijd achter in het deeg. Heel weinig, toegegeven, maar het is nooit nul.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Gabi71
Als je een gebak na het bakken verzuipt in de alcohol zal je inderdaad flink dronken worden, tenzij je het flambeert.
Maar de vraag was wat er met de alcohol gebeurt tijdens het bakken. En da's heel simpel: hij verdampt.
Nog wel even dit: de kerntemperatuur van een goed gebakken cake kan oplopen tot wel 115 graden C, wat nog altijd meer dan 1,5x het kookpunt van alcohol is. Zelfs als de kerntemperatuur maar 100 graden C mocht zijn zoals jij beweerd is dat nog altijd meer dan het kookpunt van alcohol.
Ook nog dit: de alcohol die gevormd wordt tijdens een rijsproces is verwaarloosbaar daar het gistproces niet lang genoeg duurt om veel alcohol te produceren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@wwdiver
Rustig aan hoor!
Ik heb geschreven dat ik ook jou een beetje gelijk geef in de zin dat dronken worden van zo'n cake niet bestaat, en als je mijn reacties leest, dan zal je zien dat het woord "verwaarloosbaar" best vaak voorkomt. In je antwoord staat dat de alcohol "volledig verdamp", en dat is dus niet waar. Je hoeft overigens geen GC in te zetten om de alcohol te meten, zeker als je iets flambeert. Nogmaals: ooit geprobeerd om wijn of bier te flamberen? Als je na flamberen nog even iets doorkookt, dan zal vrijwel alle alcohol verdampen, maar niet alles. Voor de goede orde, ik vind dat je échte kennis hebt en goede antwoorden geeft, maar je moet oppassen dat je geen dingen schrijft die niet helemaal kloppen.
Verder goeie vrienden! :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Gabi71
No offence taken.
Ik wou alleen maar effe mijn punt verduidelijken. En de dingen die ik schrijf zijn dingen waar ik vrij (zoniet helemaal) zeker van ben, per slot van rekening heb ik al wel enige jaren ondervinding met voeding achter de rug.
En verder krijg ik soms de broebels (voor de Nederlanders "het heen en weer") van mensen die iets geloven omdat het op internet staat. Niet persoonlijk tegen jou bedoeld maar ik wou het even kwijt.