Wat doet azijn in een recept?

Waarom wordt in sommige recepten azijn gebruikt? Wat is het nut/effect van het gebruik van azijn in een recept?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
20.9K

Het beste antwoord

Azijn staat vooral bekend als culinaire smaakverfijner in de keuken. Je kunt een broodkorst nog krakender maken als je het brood voor het bakken met azijn besprenkelt. Het beste is om een plantespuit te gebruiken die je met azijn vult. Groenten kun je koken met een scheut azijn. Ze gaan er dan mooier groen uitzien. Bloemkool gekookt met azijn wordt mooi spierwit. Verder kun je diverse soorten azijn als dressing gebruiken, balsamico is de meest bekende maar frambozenazijn, appelazijn en ananasazijn zijn ook bijzondere helpers om culinaire hoogstandjes te bereiken. Een fles azijn kun je in principe heel je leven bewaren; het bederft niet. Wanneer azijn troebel wordt is het nog steeds consumeerbaar.

Toegevoegd na 11 minuten:
Tips met tafelazijn:

♦ Is je sla een beetje verlept, vul een bak met koud water en voeg een eetlepelazijn toe, leg daarin je blaadjes sla, ze frissen weer helemaal op.
♦ Een beetje azijn in het kookwater voor de eitjes en je ei barst niet tijdens het koken.
♦ Gebruik azijn in je maaltijden het verbeterd de spijsvertering en vermindert de vetopslag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wauw dankjewel!
Verandert de smaak niet wanneer je je groenten kookt in azijn of wanneer je dit toevoegt aan je maaltijd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je groenten kookt met een scheutje azijn proef je daar echt niets van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit wou ik precies weten!

Andere antwoorden (6)

Geeft een zurige smaak en het maakt het eten wat vochtiger en beter te eten, vooral salades.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij het stoven van vlees zorgt het ervoor dat het vlees malser wordt. Er zijn ook recepten waarin azijn gebruikt wordt om vis zonder toevoeging van warmte te "garen". Verder natuurlijk de smaak. Azijn wordt gebruikt in dressings.

Toegevoegd na 3 minuten:
Verder wordt azijn ook gebruikt om levensmiddelen te conserveren. Denk bijvoorbeeld aan augurken en zilveruitjes.

In Engeland doen ze azijn over de friet, voor de smaak.
bamibal
10 jaar geleden
Inplaats van citroensap kan azijn worden gebruikt. Bijvoorbeeld bij als je geen karnemelk van dierlijke oorsprong kan drinken, kan je wel azijn/citroensap bij sojamelk gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat het zuur is, net als citroensap, wordt het ook gebruikt om groente niet te laten verkleuren,weet ik van mijn mams en kookprogrammas

Toegevoegd na 1 minuut:
denk aan rode kool en prei
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Frisheid. Azijn werkt ook verfrissend. In het warme Andalusië wordt zomers vaak gazpacho gegeten, een koude tomatensoep, met o.a. een flinke scheut azijn, waardoor het heerlijk (ver)fris(send) smaakt. Er zijn daar nog tal van andere koude soepen, en voor allemaal geldt azijn als een belangrijk ingrediënt (salmorejo, ajo blanco, enz.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even nog een extra toevoeging; je hebt echt veel verschillende soorten azijn, met verschillende zuurtegraad ( intensiteit van smaak; van subtiel naar overheersend), de smaak natuurlijk, van wijnazijn tot appelazijn.... alleen schoonmaakazijn zou ik niet gebruiken :-)