Hoe zorg je er voor dat het eigeel heel blijft als je een rauw ei open breekt?

Als ik een rauw ei wil openen om te splitsen, maak ik altijd het eigeel stuk. Dan kan ik het niet meer gebruiken voor het gerecht wat ik nodig heb, en kan ik het hele ei in z'n geheel weggooien. Ik zie niet goed diepte en ben wat dat betreft een onhandige kluns, dus ik wil geen gebruik maken van gevaarlijke en scherpe messen, maar gewoon een simpele truc of hulpmiddel waarmee ik het ei kan openen en het eigeel heel kan laten

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
4.9K
Rieneke1
10 jaar geleden
Hoe verser hoe beter, om te beginnen.

Het beste antwoord

Ik maak altijd een gaatje in de schil waar het eiwit dan kan uitlopen.
Als het er dan uit is kan je het gat groter maken, en de dooier er uithalen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat gaat heel gemakkelijk gewoon op de rand van een kopje ,dan het ei in je hand opvangen en je vingers een beetje uit elkaar doen,het eiwit loopt dan tussen je vingers door en de dooier blijft op je hand liggen.
Niet te hard slaan bij het breken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is een goede methode maar je moet dan wel zo handig zijn om een ei met 1 hand open te breken.
En nog een andere methode; tik (op idd bijvoorbeeld de rand van een kopje) een barst in het ei, en zorg dat die barst zoveel mogelijk in het midden zit.
Druk nu met beide buimen voorzichtig de barst verder open, en houd het ei 'op zijn kant', zodat de dooier in de onderste helft gaat liggen.
Verder scheiden van dooier en eiwit kan je doen door meerdere malen de dooier van de ene helft in de andere te doen, tot alle eiwit in het kommetje ligt.
Nu heb je de dooier mooi heel in een halve eierschaal.
Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan eens proberen een eierscheider aan te schaffen.
Dit is een gadget dat in de meeste kookwinkels is aan te schaffen. Ik geloof zelfs dat ze deze dingen ook bij blokker hebben.
Er zijn tig modellen en je hebt er in plastic en metaal enz......
Kijk maar eens op bijgevoegde link voor een voorbeeld van zo een dingetje.

https://www.google.be/search?q=eierscheider&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=olxVUq7fOImH0AWjooCgAg&ved=0CC4QsAQ&biw=1280&bih=894&dpr=1
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
breek het ei in een bakje, neem een plastic flesje, knijp het een beetje in. Breng de openig tot boven het eigeel en stop met knijpen. Het eigeel verdwijnt in het flesje.