wat is een simpele lekkere vegetarische maaltijd?

geinspireerd door de tosti vraag...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken

Antwoorden (7)

Er zijn er zoveel. Het hangt er vanaf wat je lekker vindt.

Mijn advies; koop een goed indiaas kookboek, die staan boordevol met echt goede vegetarische gerechten.
Als je dan eenmaal de kruiden in huis hebt, is het heel simpel maken.

Toegevoegd na 24 minuten:
Hier dan een lekkere groentecurry!

Voor 4 personen nodig:

- kleine bloemkool
- 350 gram vastkokende aardappels
- 200 grap doperwten
- 100 ml. volle yoghurt
- 2 uien
- 1 of als je van pittig houdt 2 verse rode pepers
- stukje gember
- 2 grote tomaten (liefst pomedori)
- olie (olijf, sesam, zonnebloem)
- 2 theelepels paprikapoeder
- 1 theelepel gemalen komijn
- 1 theelepel kurkuma
- 1 theelepel garam massala
- beetje chilipoeder

De aardappels en groente in stukjes snijden. De uien snipperen. Rode pepers ontdoen van zaadjes en fijn hakken. Gember schillen en raspen. De tomaten in stukjes snijden.

Olie verhitten en samen met de uien, alle kruiden, (behalve de garam masala) en de gember zachtjes bakken. De aardappels en bloemkool erbij doen en een paar minuten meebakken. Dan de tomaat en doperwten meebakken. Voeg als laatste de yoghurt en een klein beetje water en zout toe en laat het geheel zachtjes gaar stoven. Strooi als laatste de garam masala erover.

Serveren met naan brood of basmati rijst en een komkommersalade.

Smakelijk!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vegetarische Nasi Goreng.

In feite is nasi goreng een kliekjesgerecht, maar smaakt daarom niet minder lekker. Integendeel. Je bakt rijst met alle ingrediënten van de maaltijd die je de vorige dag hebt gegeten samen knapperig in een grote pan. In de loop der jaren is dit zo uitgegroeid tot een volwaardige maaltijd. Dit gerecht is bedoeld voor twee personen. Indien je voor meer vrienden wenst te koken verhoog dan simpelweg verhoudingsgewijs de aangegeven hoeveelheden.

Ingrediënten:
•1 builtje rijst uit een pakje (b.v. Lassie, maar mag ook een ander merk zijn)
•1 grote ui
•1 of 2 teentjes knoflook
•1 middelgrote wortel
•1 kleine prei
•2 eieren
•1 theelepel trassi (optioneel want trassi wordt gemaakt van garnalen)
•sambal oelek
•ketjap manis (zoet)
•peper
•zout
•slaolie
•boter
Voorbereiden
•klop de eieren in een grote mok met peper en zout naar smaak tot een smeuïge massa
•verhit de boter in een pan met stevige bodem en voeg op het moment dat de boter bruin wordt en begint te schuimen het eimengsel toe
•verdeel het eimengsel voorzichtig schuivend tot het hele vlak van de pan bedekt is
•laat langzaam garen en draai de omelet om zodra de ondekant bruin is
•draai het vuur uit en laat afkoelen
•rol de omelet op en snij hem dwars in fijne reepjes
•snij ui en wortel in fijne sukjes
•hak de knoflook fijn of pureer hem in een knoflookpers
•snij de prei in kleine ringetjes
Bereiden
•bak ui en wortel in een grote pan met olie tot ze langzaam gaar worden
•voeg de prei toe en laat glazig worden
•voeg knoflook toe en laat een minuutje meebakken
•voeg sambal, ketjap en eventueel trassi toe
•voeg de rijst toe, roer door en laat even stevig doorbakken
•roer op het laatst de eireepjes erdoor

Smakelijk eten !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn recepten 'database' vond ik een hele bekende en errug lekker :-)

Chili sin Carne

Ingrediënten:
•1 ui gesnipperd
•1 teentje knoflook fijngehakt
•1 rode paprika in stukjes
•1 winterwortel grof geraspt
•2 el olie
•klein blikje tomatenpuree
•chilipoeder naar smaak
•1 groot blik kidney of bruine bonen
•300 g Mexicaanse groenten voorgesneden of uit blik of diepvries
•ca. 1 dl groentebouillon
•zout en peper
•50 g geraspte oude kaas

Bereidingstijd:
20 tot 30 minuten

Aantal personen:

Bereidingswijze:
Verhit de olie in een braadpan en fruit daarin ui, knoflkook, paprika en wortel enkele minuten aan. Voeg tomatenpuree en chilipoeder toe en bak al omscheppend 2 minuten. Spoel de bonen en Mexicaanse groenten af onder de kraan en voeg toe aan de tomatenpuree en groenten. Voeg daarna een hoeveelheid bouillon toe zodat het nog een stevig geheel blijft. Laat een kwartier doorwarmen en roer af en toe. Dien het gerecht op en bestrooi het met geraspte kaas.

Bruine bonen en linzen worden vaak gebruikt als vleesvervangers.

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha, ja dan kun je nog wel even wachten. Maar ik bedoelde alvast eet smakelijk, voor wanneer dan ook :-)
heerlijk gado gado. sla, komkommer, tauge, boontjes en tahoe. De tahoe in blokjes roerbakken en de boontjes even 5 minuten koken en dan afgieten en dan koud water eroverheen blijft mooi groen.
Dan alles door elkaar mixen.
Overgieten met pindasaus.
lekker met rijst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb gisteren een maaltijd van prei gemaakt , een groente die ik bijna niet eet maar toch meer op het menu wil zetten omdat het gerecht heerlijk was.

prei schoonmaken en in stukjes snijden
dan koken ong 10 min met wat zout
afgieten en wat kookvocht in de pan laten
binden met maizena
toen heb ik er gerapte kaas door gedaan
en een suiker lepel mosterd
en wat citroensap
en per persoon een eitje gekookt die in stukjes op de prei gelegd

gegeten met aardappel puree
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hollandse groenten stoofpotje (o.a. wortel, bloemkool, ui, selderij enz.) met cashewnoten en een paar dikke dampende gekookte aardappelen met een jus van port-sjalotjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stamppot boerenkool met cashewnoten en brie (of camembert).

Gewoon stamppot boerenkool maken. Scheutje azijn en tijm er cashewnoten er door. Afdekken met plakken camembert of brie. Nog 30 min. in voorverwarmde oven op 200 gr.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oe dat lijkt me heerlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het ook. Maar niet teveel azijn. Korter dan 30 min in de oven kan ook, als de kaas maar gesmolten is.