Hoe komt het dat mosselen open gaan in warm water?

En sommige mosselen dan weer niet. En waarom mag je die dichte mosselen niet eten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
7.5K

Het beste antwoord

Door de hitte,ze gaan dood en dan opent automatisch de schelp.

Dichte mosselen

Mosselen die na het koken dicht blijven, kun je meestal gewoon eten. Deze mosselen hebben een sterkere sluitspier, waardoor de schelp stevig dicht blijft. Open dichte mosselen voorzichtig met een mesje. Meestal bevatten deze mosselen prima vlees, maar heel af en toe gaat het om een slikmossel, een mossel die zich heeft volgezogen met zand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar die mosselen zijn toch al dood als je ze koopt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een mossel leeft nog als je hem koopt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt SmallBrother.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb begrepen, dat juist mosselen, die al open zijn voor je ze kookt, niet meer goed/niet te eten zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de mosselen net uit hun verpakking komen, staan ze een beetje open. Door de beschermde omgeving die de verpakking biedt opent hij zich. Spoel de mosselen onder koud water en tik de schelp tegen de rand van het aanrecht. Na enkele tellen sluit de schelp zich. Mosselen waarvan de schelp stuk of beschadigd is, kun je het beste meteen weggooien.

Andere antwoorden (1)

Het is een misverstand dat je een gesloten mossen niet mag opeten, open de schelp gewoon met een mes. Het kan dat er zand in de mossel zit, open deze daarom niet boven je bord of mosselpot en inspecteer ze even voor je ze opeet.