Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Gaat vitamine c verloren bij bakken ?

Ik wist dat bij koken met vitamine c 30 tot 80 procent verloren ging maar ik vroeg me af hoe dat zit als je iets bakt.
Ik wil namelijk graag gezonde koekjes maken met sinaasapelsap en vroeg me af of ze wel zo gezond zijn als er toch veel van de vitamine c verloren gaat.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zowel tijd, lucht, licht, water en hitte kunnen ervoor zorgen dat vitamine C wordt vernietigd. Vitamine C is gevoelig voor zuurstof en gaat verloren wanneer het met zuurstof in aanraking komt. Dit proces begint zodra je de sinaasappel hebt geperst. Het proces is tevens afhankelijk van de zuurgraad en de temperatuur. In zure producten en bij lage temperatuur verloopt de reactie langzamer. Sinaasappelsap is zuur, dus de reactie is relatief traag. Als je vitamine C wilt behouden is het dus belangrijk om vers geperst sinaasappelsap niet lang te laten staan. Bij het bakken wordt het sinaasappelsap uiteraard ook verhit dus gaat er ook veel vitamine C verloren. WOrdt sinaasappelsap verhit dan heb je nog voornamelijk suiker over, dus zo gezond is het dan niet meer. Wil je 'gezonde' koekjes maken , zorg dan dat er veel voedingsvezels inzitten vb met havermout, banaan, rozijnen, noten, zaadjes, pure chocolade (min. 70% cacao) ... VOedingsvezels zorgen ervoor dat suiker minder snel in het bloed wordt opgenomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aangezien de temperatuur bij het bakken nog hoger is zal er nog meer vitamine C verloren gaan. Ik denk niet dat er uiteindelijk nog vitamine C in je koekjes zal zitten.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding