Waarom krijgt eidooier GEEN groene rand als je het meteen na het koken afpelt?

Het heeft niets te maken met kooktijd, maar wel met de schil?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken

Antwoorden (3)

Dat heeft met het nagaren te maken. Je moet ze gewoon goed koelen met koud water na het koken dan maakt het niet uit dat de schil er nog om blijft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In eerste instantie ligt het natuurlijk wel aan de kooktijd... als je een ei bijvoorbeeld
10 minuten laat koken omdat het echt hard gekookt moet worden, zul je een "groene" dooier vinden. Maar als je een ei niet heel goed met stromend koud water afkoelt, dan
zal het na 6 of 7 minuten koken [afhankelijk van de grootte] ook groen [al is het maar een groene rand] tevoorschijn komen wanneer je het pelt.

Het heeft alles te maken met
*/ kooktijd en
*/ afkoelen in STROMEND KOUD water...

Hierna hoef je de eieren niet gelijk te pellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hard gekookte eieren hebben een kooktijd nodig van +/-10 minuten. Pas in het water deponeren als het al kookt. Komen de eieren uit de koelkast hou dan een hoog vuur aan of je water stopt met koken door afkoeling. Na het verstrijken van de kooktijd ze laten schrikken in een kom met koud water en met de hand roeren (zo doe ik het altijd). Ongeveer 30 seconden is voldoende. Dit heeft niet alleen het voordeel dat je dooier mooi geel blijft bij gebrek aan nagaren, maar vooral, ze pellen vanzelf. Dit komt omdat door het plotse afkoelen het ei krimpt doch de schaal niet. Laat je de eieren gewoon afkoelen heb je steeds last met pellen.
Tip: prik een gaatje in de luchtkamer (onderaan het stompe deel van het ei) met een scherp voorwerp. Zelfs met een aardappelmesje kan je dit. Voordeel: de eieren zullen niet barsten tijdens het koken. Ook een beetje azijn help tegen het scheuren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Na afkoeling leg ik ze gewoon in de koelkast en pel ze wanneer nodig. Zo kan je ze het langst bewaren en drogen ze niet uit.