Hoeveel ongekookte penne per persoon?

Ik heb gehoord dat je ongeveer 100 gram onbekookte pasta moet rekenen per persoon, dit geld dan ook voor Penne neem ik aan? Maar hoeveel is dat? Een koffie kopje of...?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
105.5K

Antwoorden (3)

Dat is niet te zeggen, in Penne zit heel veel lucht. Kijk op het pak en neem dat deel dat je nodig hebt. Dus 1/5 van een pak van 500 gram.

Overigens vind ik het erg weinig. Wij nemen zeker 500 gram met twee volwassenen, een zoon van 14 en een zoon van bijna 12.

Toegevoegd na 58 seconden:
Ik neem aan dat je natuurlijk geen weegschaal hebt voor dit antwoord.
Giet het uit op een bord en verdeel op het oog. Neem het ruim dus neem anders een kwart van 500 gram of je moet een hele kleine eter zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
puberjongens eten inderdaad veel ja
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou die van bijna 12 niet hoor ;) en ik eet die van 14 er ook nog steeds uit (en mijn man ook). Wij zijn grote eters, van dit spul lusten wij wel twee borden vol.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik geef toch ook een gewoon antwoord mcm? Dit zijn de reacties. Je moet nooit klakkeloos van gemiddelden uitgaan maar kijken of je gemiddeld een grote of kleine eter bent en daar slaat mijn voorbeeld op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hangt ook af van welke saus je er bij eet. Wij krijgen met z'n vijven zelden een hele zak penne op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou, ik vind het prima uitgelegd hoor!
Van mij gewoon een + En trouwens mijn dochter en ik verorberen met gemak 300 g in een keer met z'n 2'en! Mama eet van die speciale glutenvrije pasta, en ze heeft genoeg 0aan 75 g
De exacte hoeveelheid is afhankelijk van het gegeven of je een grote eter bent of niet. 100 gram pasta per persoon is het gemiddelde. Sommigen rekenen 75 gram pasta per persoon (iets waar ik bijvoorbeeld meer dan genoeg aan heb) terwijl anderen 125 gram per persoon rekenen. Vooral van dikkere soorten pasta als penne kun je sneller genoeg hebben, terwijl je wel een flink bord spaghetti op kunt (het is ook afhankelijk van de saus natuurlijk). Via de website van colruyt (Belgische supermarkt), kwam ik de volgende richtlijn tegen:

"Hebt u altijd te veel of te weinig pasta? Droge pasta zwelt bij het koken en op het zicht doseren is soms niet altijd makkelijk. Enkele tips:
Reken voor een bijgerecht (bv. voor een pastasalade) ± 100 g per persoon. Reken voor een hoofdgerecht (zoals spaghetti bolognese) ongeveer 125 g pasta per persoon."

Het makkelijkste om het af te meten is een weegschaal, maar ik denk dat je daar niet de beschikking over hebt als ik het zo lees. In dat geval is het het makkelijkste om met 125 gram te rekenen, aangezien de meeste verpakkingen 500 gram bevatten. Je neemt dan een vierde van een pak (en als dit makkelijker voor je is: een keer de helft en daar neem je nog een keer de helft van).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wij nemen ongeveer 175 gram pasta voor 2 personen, de pasta zet meestal nog wat uit. Anders overheerste de pasta. Het is iets minder dan dat in een diep etensbord gaat. Een keukenweegschaal, ook voor andere doeleinden geschikt, geeft natuurlijk een beter resultaat.

Toegevoegd na 3 minuten:
Om het in 1 keer goed te krijgen kun je een heel pak van bv 500 gram in een maatbeker gooien, desnoods in 2 keer en lees het aantal milliliters af. Deel door 5 en je weet het aantal milliliters per 100 gram. Neem per persoon ongeveer dat aantal. En schrijf het op op een briefje aan de koelkast.