Heeft u het recept van "clootie dumpling"?

Het is een schots gerecht,gegeten op oudjaarsavond.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
1.6K

Het beste antwoord

dit recept komt ook van google misschien helpt je dat ook ,niervet zal je alleen bij een slager moeten bestellen ,want dat is anders niet te vinden want zelfs als je runder of kalfs nier zou bestellen is het vet er al van af

450 g zelfrijzend bakmeel
1 kop niervet
1 kop krenten
1/2 kop rozijnen
1/2 kop rozijnen in stukjes
180 g basterdsuiker
1,5 tl gemalen kaneel
1,5 tl koekkruiden
1/2 tl bakpoeder
1 los geklopt ei
500 ml karnemelk

Bereiding :

Smeer een tulband in met gesmolten boter.
Zeef de bloem boven een grote kom.
Voeg niervet, rozijnen en krenten, kruiden en bakpoeder toe.
Roer met een houten lepel door,
maak een kuiltje en doe daar ei en melk in.
Roer alle ingrediënten voorzichtig door elkaar.
Doe het mengsel in de tulbandvorm en strijk de bovenkant glad.
Dek met een ingevet stuk zilverfolie en een deksel af.
Zet de vorm in een grote pan.
Giet kokend water in de pan tot twee derde van de vorm onder water zit.
Doe het deksel op de pan, zet het vuur laag en laat alles 2,5 uur zachtjes koken.
Voeg zo nodig water toe. Haal de vorm uit de pan en keer hem op een schaal om.
Serveer warm of koud met custard of room.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

hoi je kunt dit recept gewoon op internet zoeken maar ik heb er een voor je uitgezocht.

http://www.smulweb.nl/recepten/1008282/Clootie-dumpling-of-cloutie-dumpling&recept=1008282
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo gwel11,

Onderstaand recept komt van smulweb, ik hoop dat het is wat je zoekt.

Recept
Clootie dumpling (of cloutie dumpling)

0.5
1.5
2.5
3.5
4.5
0 waarderingen
lekkerkoken1 heeft dit recept op 16 november 2002 toegevoegd. Dit recept is 1.882 keer bekeken, 5 x bewaard
Print recept
Boodschappenlijst
Verstuur dit
recept als kaart

Stuur dit recept in
voor de Smulweb Keuken Agenda 2014! Laat het ons weten!
Bereidingstijd: 0-10 minuten Keuken:Schotse keukenSmaak:Anders Techniek:N.v.t.Soort gerecht:BanketGelegenheid:streekgerechtUit eigen keuken:Nee (i)
Ingrediënten
450 gr zelfrijzend bakmeel
250 gr niervet
175 gr krenten
90 gr rozijnen
90 gr rozijnen in stukjes
180 gr basterdsuiker
1 1/2 theelepel kaneel
1 1/2 theelepel koekkruiden
1/2 theelepel Bakpoeder
1 ei
5 dl karnemelk

Bereidingswijze
′Cloot′ of ′clout′ is het Schotse woord voor ′doek′ (vergelijk het Engelse ′cloth′). ′Clootie′ betekent ′gemaakt van doek′.
′Dumpling′ is de benaming voor een voedzame vruchtencake (pudding) die wordt gekookt of gestoomd.

Vroeger werd deze taart gemaakt ter gelegenheid van een geboorte en werden er muntjes in verstopt.

Smeer een tulbandvorm in met gesmolten boter.
Klop het ei los.
Zeef de bloem boven een grote kom.
Voeg het niervet, de rozijnen, de krenten, de kaneel, de koekkruiden en het bakpoeder toe en roer dit met een houten lepel door.
Maak een kuiltje in het midden, doe daar het ei en de karnemelk in en roer alle ingredienten voorzichtig door elkaar.
Doe het mengsel in de tulbandvorm en strijk de bovenkant glad.
Dek de vorm met een ingevet stuk aluminiumfolie en een deksel af en zet hem in een grote pan.
Giet kokend water in de pan tot de vorm voor 2/3 deel onder staat.
Doe het deksel op de pan, zet het vuur laag en laat alles 2 1/2 uur zachtjes koken.
Voeg zo nodig water toe.
Haal de vorm uit de pan en keer hem om op een schaal.
Serveer warm of koud met custard of room.
Bronnen: