Kan je met een magnetron eten (vlees, bijvoorbeeld) koken/bakken?

Niet dat ik het van plan ben... ;-) In principe zou het moeten kunnen, nietwaar? De magnetron verwarmt het eten, net als een pan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
17.2K

Antwoorden (4)

Ja, dit kan zeker.
Ik ontdooi wel eens kip in de magnetron, en vaak merk ik dat er dan al een paar stukjes van de kip gaargekookt zijn.
En er bestaan ook speciale tupperware dingen voor in de magnetron, waarin je vlees en dergelijke kunt klaarmaken.
Zolang jij er goed voor zorgt dat het vlees in kleine stukjes is (beter te zien wanneer het goed gaar is, en gaat vaak makkelijker dan 1 homp vlees), en regelmatig even stoppen en roeren, dan kun je best in de magnetron iets klaarmaken.
10 jaar geleden
Een pan bakt, een magnetron verwarmt.

In een pan doet u boter die heet wordt waardoor het vlees dichtschroeit en van buitenaf naar binnen toe verder gaar wordt.

Een magnetron daarentegen verwarmt van binnenuit het vlees maar kan niet "bakken" als dus danig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De straling in een magnetron zet alleen de moleculen van het gerecht dat je wilt garen zodanig in beweging dat er warmte ontstaat binnenin het gerecht. De moleculen geven de hitte aan elkaar door, waardoor het langzaam helemaal gaart.
Vloeistof kan zo ook aan de kook komen dus je kunt wél koken in een magnetron.

Voor bakken moet je de buitenkant dichtschroeien en het krijgt daardoor het bruine korstje. Dit kan in een normale magnetron ( in een combi magnetron zit wél een oven of grill mogelijkheid) niet. Er zijn echter bruineerschalen speciaal voor de magnetron.
Die hebben een speciale soort coating die je eerst moet verwarmen in de magnetron en als die heet is, leg je het te bakken product erop en kan je ook een bruin dichtgeschroeid korstje verkrijgen. Maar een taart of cake ofzo kan je niet bruin bakken in een magnetron zonder ovenmogelijkheid.
amc
10 jaar geleden
Het is afhankelijk van het soort magnetron dat je hebt.
Heb je een magnetron met 3 functies [verwarmen/oven/grill] dan kun je een ovenschotel of ovenfriet maken of een kip aan de grill roosteren of verwarmen op de "magnetron" manier, van binnen uit en niet zoals wij normaal kennen van buiten uit.
Bakken kan dan niet.

Heb jij een "gewone" simpele magnetron, dan kun je alleen verwarmen [opwarmen] vocht [koffie/thee/soep/melk], voedsel [uit de diepvries] of iets oppiepen, zoals pistolets/broodjes, die al afgebakken zijn.
Je kunt dan geen vlees bakken, wel opwarmen.