Slagroom betekent "geslagen room", geklopt[mixer] dus en wij doen er dan [vanille]suiker in. Als je dit nog gebruikt is het niet in de soep, maar in een zoet gerecht, een toetje.
Tomatensoep is een hartig gerecht. Het is niet gebruikelijk om daarin room te doen. Echter bij feestelijke gelegenheden gebeurt dit wel, op zon- en feestdagen bij voorbeeld.

Ongeslagen room, zo uit het potje of uit de beker kan je er wel indoen, het is de "Finishing Touch" in een eigengemaakte tomatensoep.

Hier een recept voor snelle tomatensoep!
Neem een liter tomatensap, doe daarin verse tomaten [ontvellen mag] in een pan, verhit dit en doe peper en zout naar smaak er bij, op het eind een scheut ROOM maakt het af en ter versiering een paar geknipte sprieten van je verse bieslookplantje uit de kruidenhoek op ieder bord.
Het is echt lekker, het geeft een vollere smaakt, het is het verschil tussen iets [het beslag van pannenkoeken bijvoorbeeld] met water maken of met melk, het geeft een betere vollere smaak, probeer het maar een keertje. Vergeet niet, je hebt wel verse tomaten nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Slagroom niet echt want dat is zoet maar room te meer, zo kan u uw soepje lekker romig maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, ik heb het in ieder geval nog niet eerder gehoord.
Wel wordt er vaak koffiemelk in gedaan om het wat romiger te maken, dit doen ze ook in de horeca.
Wie weet is slagroom wel heel erg lekker ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik tomatencrème soep maak doe ik er altijd een scheutje slagroom door of evt. wat creme fraiche, ook met paprikasoep doe ik dit.

Wil je een wat mindere vette versie dan kun je slankroom gebruiken. Overigens gebruik ik slagroom voor meerdere gerechten in de keuken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bedoel hiermee geen slagroom uit een spuitbus en voeg hier ook geen suiker toe.

Toegevoegd na 3 minuten:
Op bijgaande link meer info over het koken met slagroom en creme fraiche
http://www.keukentips.nl/tips.php?details=28
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Slagroom is in tomatensoep niet gebruikelijk. Slagroom is vet en zoetig en wordt dan ook meer gebruikt bij gerechten die milder van smaak moeten worden of om ze romiger van structuur te krijgen. Slagroom kan ook rustig door een warme saus ofzo geroerd worden en meeverwarmd worden, het zal niet schiften. Ook opgeklopt als begeleider van zoet gebak/desserts, is slagroom echt het aangewezen product.
Een hartige smaak moet in het algemeen niet flauwer worden en dat is nu juist iets dat slagroom wél bewerkstelligt.
Krijg je ergens tomatensoep met een scheut room erin, dan is het vrijwel altijd zure room. Dit verandert de hartige smaak van tomatensoep niet, maar begeleidt hem.
De soep blijft hartig/kruidig, maar wordt alleen romiger met zure room.

Kookroom of crème fraîche kan naturlijk ook en deze soorten kan je zelfs meeverwarmen, maar juist de smaak van de zure room is bij tomatensoep of Borscht(bietensoep) perfect als begeleider. Zowel voor het uiterlijk als de smaak.
Zure room mag je echter niet meekoken, dit gaat schiften omdat het niet vet genoeg is. Daarom wordt er een lepel toegevoegd aan het met soep gevulde bord of kom.
Oók omdat het er zo goed uitziet in een donker gekleurde soep (^0^).
amc
10 jaar geleden
Slagroom is niet gebruikelijk.

Maar in lekkere romige tomatensoep is het lekker om een wolkje gewone room uit een pakje er in te doen. Erg lekker, vooral bij verse soep. Een beetje basilicum erbij, en het is heerlijk!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ongeklopte, ongezoete slagroom is weldegelijk bruikbaar in bijv. een tomatensoep, maar ook bij bijv ossenstaartensoep en dergelijke.ongezoete
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja voral in italie dit maakt de soep lekker romig en vaak ook wat chicer