Welk verschil is er naast de vorm/ grootte tussen poffertjes en pannekoeken?

Is een poffertje een mini pannekoek of is er qua receptuur een verschil? Een pannekoek bak je in een koekepan, een poffertje in een poffertjespan. Als ik pannekoekbeslag in een poffertjespan bak, is dit dan een poffertje?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
27.6K

Antwoorden (2)

Oorspronkelijk IS er een verschil maar veel mensen houden zich daar niet (meer) aan:

Waar pannekoeken meestal (er zijn uitzonderingen) zijn gemaakt van tarwebloem, hoort poffertjesbeslag op zijn minst vijftig procent boekweitmeel te bevatten. Zulke échte poffertjes smaken heel anders dan de halfgare, in een zoete boterzee verdronken deegflapjes die je bij menig Oudhollandsche poffertjeskraam krijgt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ook moet het beslag van poffertjes iets rijzen, itt pannenkoeken wat ze luchtiger maakt. Als je van pannenkoekenmix poffertjes wilt maken moet je dus wel extra lang kloppen en het beslag moet ietsje dikker zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom de min? Oh aardige minnaar, vertel mij wat ik fout doe en Crea goed en waarom mijn antwoord niet waardevol zou zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"like" ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Denk na. Dat is natuurlijk de man van de Oudhollandsche oliebollen kraam die nu zwaar beledigd is dat je zijn halfgare in zoete boterzee verdronken deegflapjes niet lekker vindt.
Het verschil met pannenkoeken is dat poffertjes zoeter en dikker zijn omdat ze rijzen. Ook wordt het poffertje tijdens het bakken sneller omgedraaid dan een pannenkoek. Namelijk wanneer ze nog niet helemaal gestold zijn. Hierdoor zijn ze van binnen zachter en hebben ze hun ronde vorm. Het basismateriaal is een vorm van pannenkoekenbeslag, al dan niet met een toevoeging van boekweitmeel. In het poffertjesbeslag gaat gist, en dat is het verschil met een pannenkoek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn ook vele recepten voor pannekoeken met een gistdeeg hoor!
En tevens bestaan er recepten voor poffertjes zonder gist!