Hoeveel brandnetels heb je ong. nodig om een lekkere stampot te maken?

,en wat voor vlees is er lekker bij?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken

Antwoorden (2)

Per persoon reken je op tenminste 150 gram brandneteltopjes (want het slinkt bij de bereiding). Bij zo'n alternatief gerecht past geen vlees, maar zou je het beste iets vegetarisch kunnen geven. Wil je toch vlees eten, dan is runderstoofvlees ("draadjesvlees") er lekker bij.
Amadea
10 jaar geleden
Je hebt genoeg aan een flinke bos van 150-200 gr. Of je neemt een bosje raaapstelen en 50-100 gr. brandnetels. Is ook erg lekker en kruidig-mild.
Dit is dé tijd om ze te plukken, want in e zomer wordt de smaak bitter. Pluk alleen de nog niet uitgerolde blaadjes die bovenaan de plant zitten. Die zijn het lekkerst en sappiger dan de harde taaie bladeren.
Kook ze ook altijd voor, dat haalt de brand eraf.
Ik doe het meestal zo;
Kook aardappelen in wat licht gezouten water. Was intussen de brandneteltopjes en als de aardappelen bijna gaar zijn (ca. 15 min,) dan doe ik de brandnetel erbij en laat dit zo'n 2-3 min. meekoken.
Giet alles af en doe er 1 klont boter, peper en zout bij. In plaats van boter kan je ook wat warme melk nemen om het smeuiiger te maken. Lekker stampen en spekblokjes erdoor of speklapjes die lekker gekruid zijn.
Ook blokjes Leidse (komijnenkaas) zijn er lekker doorheen geroerd bij.
Neem je ook raapsteeltjes erbij, dan hoef je die uiteraard niet mee te koken. Deze kunnen er goed rauw gesneden doorheen.

Van de jonge grotere blaadjes kan je overigens ook een lekker soort chips maken.
Je roert een beslagje van 100 gr. bloem, zout, peper, 1 ei en een scheut bier en hier haal je de bladeren doorheen. Vervolgens frituur je die in een laag olie of in de friteuse.

Weet je, bij zo'n stamppotje past eigenlijk elk soort vlees wel. Zelfs rookworst kan je nemen, maar braadworst, gehaktbal, karbonaadje, tartaartje met ringen ui en champignons zijn er óók lekker bij.
amc