Waarom zitten er geen gaatjes in mijn pannenkoek als ik deze bak?

De pannekoek is ook stijf

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
16.9K
Ritsuka
11 jaar geleden
Welk recept?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb nooit gaatjes in mijn pannenkoeken. Volgens mij zitten die er ook alleen maar in bij die kant en klare voor in de magnetron.
En trouwens, gaatjes zijn onhandig, dan loopt alles weer uit je pannenkoek

Het beste antwoord

Het blijft een beetje gissen omdat wij niet weten welke recept je gevolgd hebt, maar ik waag een poging om je te helpen!

De gaatjes waar je het over hebt is iets typisch van de industriële pannenkoeken, maar een huisgemaakte pannenkoek hoeft helemaal niet van die gaatjes te hebben. Het kan, maar het hoeft niet.

De mogelijke reden(en) waarom je pannenkoeken geen gaatjes hebben, en ook stijf zijn, en de oplossingen hiervoor vind je hieronder:
- Je moet steeds een zo dun mogelijk laag beslag scheppen, dus met andere woorden: steeds zo min mogelijk beslag gebruiken, net genoeg om de bodem van de pan af te dekken. Als je te veel beslag in één keer gebruikt, dan krijg je een dikke pannenkoek die ja of ja geen gaatjes zal hebben, en uiteraard ook stijf wordt.
- Te dik beslag. Hierdoor kan je onmogelijk een dun laag beslag op je pan krijgen, waardoor de pannenkoek te dik wordt, geen gaatjes krijgt, en eenmaal gebakken zo taai als een schoenenzool wordt. Oplossing: meer vocht in je beslag, doorgaans melk.
- Niet goed geklopt beslag. Het beslag moet goed gemengd zijn en redelijk vloeibaar zijn. Als je écht gaatjes wil hebben, dan is een mixer bijna een must zodat je genoeg lucht in het beslag krijgt. Flink kloppen, en meteen bakken. Als je een pre-mix gebruikt in een fles, dan flink schudden.
- Niet heet genoeg pan. Je pan moet flink heet zijn, zodat een zo dun mogelijk laag beslag vrijwel direct gaar wordt. Je weet dat de pan heet genoeg is als je een druppel water erop laat vallen. Als het druppeltje blijft plakken en langzaam verdampt, dan is niet heet genoeg; als het druppeltje niet aan de pan kleeft maar een balletje vormt en over de pan blijft "dansen" totdat het verdampt, dan is de pan op goede temperatuur! - Het spreekt voor zich dat je de juiste pan moet gebruiken: eentje waaraan de pannenkoeken niet kleven.
- Direct na het bakken moet je de pannenkoeken eten, of anders op elkaar stapelen zodat ze niet te snel afkoelen en droog en taai worden.

Veel succes en eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedereen bedankt voor de snelle antwoorden !
Nadat ik ze op gestapeld heb op een bord bovenop een pan met kokend water werden ze binnen een paar minuten was slapper en waren ze goed te eten !

Andere antwoorden (2)

je hebt het beslag te dik gemaakt, is een mogelijkheid.
De gaatjes ontstaan door rijzen van het deeg als het gist.
Misschien heeft de gist niet genoeg zijn werk gedaan
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over het algemeen gaat er toch geen gist in pannenkoekenbeslag en hoeft het ook al niet te rijzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat hier niet om broodbakken..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, geen bakkersgist, maar in sommige recepten voor met name Amerikaanse-stijl pannenkoeken ("pancakes"), wordt wel een beetje bakpoeder gebruikt. Ze rijzen dan in de pan, en worden hierdoor luchtiger en dikker.
Dan is het beslag niet luchtig genoeg.
Die gaatjes in de pannekoek zijn luchtbelletjes die gesprongen zijn.
Dat zorgt er ook voor dat de pannenkoek niet te stijf wordt.

Kijk nog eens goed naar de juiste verhoudingen.
Dan de mixer in het beslag en flink mixen.
Moet je het met de hand doen, dan echt een flink poos goed kloppen tot
het beslag luchtig is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of je nu pannenkoekendeeg maakt van gewoon bloem met melk en eieren
of dat je een kant en klaar produkt neemt:
Goed mixen en kloppen!