Wat is een zeer goede koekenpan?

Ik ben me aan het oriëteren op een nieuwe (zeer) goede koekenpan en waarschijnlijk ook een nieuwe wokpan.
Nu heb ik reeds diverse pannen gezien varierend in prijs van € 69,= tot een € 289,= . Probleem is echter dat ik eigenlijk nu door de bomen het bos niet meer zie. Vele merken, prijzen en verschillen. Wat moet ik nu kiezen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel "oriënteren"

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik denk dat ik toch maar ga voor de volgende pannen:

Als Koekenpan:

http://www.demeyere.be/Default.asp?CID=4324&PID=304&SLID=2

Kosten € 155,=

Als wokpan:

http://www.demeyere.be/Default.asp?CID=6914&PID=264&SLID=2

Kosten € 289,=

Maar dan heb je ook wat. 30 jaar garantie en een perfecte pan die van bodem tot aan bovenzijde rand overal gelijkmatig even heet wordt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
2.5K
paulus811
14 jaar geleden
Waar kook je op?
paulus811
14 jaar geleden
Echt wokken kun je op ieder fornuis vergeten omdat de brander minimaal 4kw moet zijn (geen enkel fornuis haalt dat). Wil je ECHT wokken, koop dan een losse brander bij http://gaswinkel.com/gasbarbecues/assortiment_powerfire.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kook op gas en ja, wokken gaat ook daar ik een speciale wokbrander heb van 6kw; zie link:
http://www.bosch-home.nl/producten/koken/kookplaten/PRS926B90N.html?source=browse
paulus811
14 jaar geleden
Mooi fornuis, ik kende het niet (ben wel een beetje jaloers ;-)

Het beste antwoord

Doe jezelf een plezier en koop een pan van Woll. Het kost wat, maar dan is iedere keer dat je hem gebruikt een feest. En waarom een Woll? De pan is zeer krasvast, heeft een uitstekende warmtegeleiding ook tot boven aan de rand van de pan. De pan is tevens te koop met afneembare steel, zodat deze zonder problemen de oven in kan om bijvoorbeeld te gratineren of warm te houden. Een pan met losse steel bergt ook makkelijker op. Ik heb jaren tefal, bk en dat soort spul gebruikt maar sinds ik een Woll hapjespan heb gekocht, vervang ik alles door dat merk.

Nadelen zijn er ook, de pannen kosten nogal wat en zijn in Nederland nauwelijks te koop. Bij Kookpunt in Rotterdam in ieder geval wel (daar noemen ze het de Rolls Royce onder de pannen, maar kan een verkoopbabbel zijn) en via onderstaande link. Alle modellen vind je op http://www.pfanne24.de/

Helaas verzend pfanne24 niet naar Nederland en ook in Duitsland ken ik maar één winkel die ze heeft, ze zijn daar wel iets goedkoper.
paulus811
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

BK met anti aanbaklaag. Hele fijne pan.
Wat betreft een wok, neem ik altijd die van de Ikea, zeer betaalbaar en zit een deksel bij ook nog. En als hij oud is koop ik weer een nieuwe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gietijzeren pan geeft het mooiste bakresultaat. In de horeca gebruikt niemand een pan met anti-aanbaklaag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Zo fout is het antwoord niet, al heeft gietijzer wel een paar grote nadelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben wel benieuwd naar die nadelen dan...
paulus811
14 jaar geleden
Gietijzer is erg zwaar en roest makkelijk. Als je de pan niet uitdrukkelijk volgens voorschrift behandeld, heb je er maar kort plezier van. Zo mag je gietijzer nooit met zeep wassen, alleen maar met water. En gietijzer bakt vooral in het begin erg makkelijk aan.
amc
14 jaar geleden
Gietijzer is vooral goed in het lange warmhouden van de gerechten, maar net als paulus zegt,niet makkelijk in onderhoud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gietijzerenpan of een plaatstalen pan zijn zeer goede pannen mits je ze inbakt met aardappelschil en suiken zodat er de bekende, tevens beschermende, bruine laag ontstaat.
Bij Blokker een hele goede BK koekenpan van rond de 30 euro...
Voor een wok raadt ik je een roestvrije stalen aan....zo schoon en hij blijft mooi....

(ik ben een fan van roestvrij staal)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Ik zweer ook bij roestvrij edelstaal.+1
Ik ben uitermate tevreden met mijn tefal pannen. Misschien een idee eens rond te vragen binnen familie en vrienden en de pannen van hun een paar dagen te lenen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb zelf Tefal met anti aanbaklaag vind ze supergoed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist geen pan met anit-aanbaklaag. Hier wordt meestel teflon voor gebruikt en daar zitten zeer giftige stoffen in verwerkt. Wel is er de zogenaamde "green" pan in opkomst. Deze beschikt ook over een antiaanbaklaag maar dan zonder deze giftige stoffen. Nadeel van pannen met een antiaanbaklaag is dat de bijvoorbeeld een biefstuk niet goed en snel dicht schroeien. Dit komt door die laag.
Ik heb jaren geleden eens een "Fissler" koekenpan gekocht. Roestvrij edelstahl met een soort "putjes"in
de bodem en daaraan zit een iets hoger geleden deel met gladde bodem om warm te houden. Als je dus bijv. uitjes, champignons gebakken hebt, schuif je deze naar het warmhoudgedeelte en bakt in de putjesbodem het vlees.
Hij is wel zwaar en heeft ook niet alleen een steel maar aan de andere kant ook een handvat. Een perfecte pan,die levenslange garantie heeft. Mijne is al zeker 30 jaar oud en is als nieuw, terwijl ik hem veel gebruik. Om even snel een eitje te bakken of omelet neem ik altijd mijn Tefal met thermospot, ook een fijne pan. Wat ik je wel aanraadt, koop ook een hapjespan. Perfect voor eenpans-maaltijden. Ik heb er ook één van "Fissler". Ik zweer bij deze pannen omdat ze nooit vervangen hoeven te worden
Ze zien er bij mij nog steeds als nieuw uit en ik gebruik ze dagelijks.Mijn wok is trouwens van "Ken Holms". Deze vond ik praktisch omdat hij een steel, deksel en stoom-rooster erbij heeft. Is ook een fijne wok.

Toegevoegd na 8 minuten:
Fissler pannen zijn te koop in kookwinkels, gewoon in Nederland. Wat de folder ( die bij de pan zit) doet hij ook.Stap gewoon eens een kookwinkel binnen en laat je eens voorlichten.

Toegevoegd na 9 minuten:
Wat de folder belooft, bedoel ik.
amc
14 jaar geleden
Ik heb Tefal koekenpannen en die bevallen erg goed. Gewoon niet met harde voorwerpen er in krassen en ze gaan heel lang mee. Nu na 2 jaar zijn ze nog als nieuw.
Volgens mij is het de Preference serie die ik heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probleem is alleen die antiaanbak laag met teflon. Dit gaar verboden worden en deze pannen zullen in de toekomst niet meer verkrijgbaar zijn.
Nadeel blijft ook dat het minder goed geleid waardoor vlees minder snel dicht schroeid. Een klein "weetje" vanuit Tefal; Tefal pannen met dergelijke lagen worden gemaakt voor een levensduur van 2-3 jaar. Hierna beginnen ze vrij snel te slijten waardoor ze aan vervanging toe zijn. Tefal gokt hiermee erop dat men opnieuw een Tefal pan aanschaf. En dit wil ik voorkomen. Ik geef liever een keer een flink bedrag uit aan een pan waarmee ik 30 jaar kan doen dan om de 2-3 jaar een tientje of 3-4 uitgeven aan een pan als Tefal.
Enkele jaren terug kocht ik de wokpan van Jamie Oliver. Niet zo'n goedkope pan: €99,00. Maar ik ben er héél tevreden mee. Ik had nooit een betere. De pan heeft een rood oog in het midden. Dat kleurt egaal rood als de olie of het vet heet genoeg is om te wokken. Handig.

Ik heb verschillende 'gewone' pannen. Een jaar geleden kocht ik eens een pan van Piet Huysentruyt bij Blokker (ik denk 49 euro?). Het is de pan waarin ik het liefste eten klaarmaak en ik gebruik ze bijna dagelijks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht kan deze website helpen: https://koekenpannetje.nl/beste-koekenpan/
Hier leggen ze namelijk duidelijk uit waar je op moet letten bij het kopen van een koekenpan, welke materialen er zijn en ook wat de beste pannen zijn voor op verschillende soorten kookbronnen.
Hopelijk helpt dit!