Hoe meet of schat ik , de temperatuur van hete olie , in bijv. een frituurpan ?

Zonder een apparaat of meter .

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
73.9K

Het beste antwoord

Het frituurvet is heet genoeg als je de steel van een houten lepel er een stukje indoopt en zich rond de steel kleine belletjes vormen.
Je kunt ook testen met een korstje brood. Doe het in de hete olie en als het meteen begint te bakken is de temperatuur goed.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je wilt frituren, leg dan een stukje witbrood in het hete vet. Een stuk van een broodkorstje. Als het vet op het brood gaat borrelen, is het vet heet genoeg om te frituren.

Als vet walmt is het te heet en kan het spontaan ontvlammen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat een stukje brood in de olie vallen. Als het meteen weer boven komt drijven en langzaam bruin bakt is de temperatuur goed. De olie is dan tussen de 150 en 175 graden Celsius.
Begint de olie te walmen, dan is de olie te heet. Er kunnen dan schadelijke stoffen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik doe meestal 1 druppeltje water erin laten vallen aan het gepruttel en gerommel (reactie) van de olie weet je dat de olie warm genoeg is.
Een stukje brood kan natuurlijk ook maar ik heb het buiten geleerd toen ik met bekabeling aan het werk was.

Good luck :)

Toegevoegd na 27 seconden:
Olie+ water = uiteraad gevaarlijk, brood is veiliger ;).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist ja, water in een frituur gooien..........
Moet je zeker doen als je ongelukken wil uitlokken!!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist ja een regel eronder lezen is ook moeilijk.
En je hebt gelijk want 1 spetter water op 5 L olie is ook enorm gevaarlijk, zal voortaan me patat uit de vriezer laten drogen op de verwarming tot ze kurk droog zijn.