Kan lijnzaadmeel wat verkocht wordt voor paarden ook door mensen gebruikt worden?

Ik heb een amerikaans recept wat ik graag wil uitproberen. In dit recept wordt echter lijnzaadmeel gebruikt. Maar als ik online ga zoeken naar lijnzaadmeel kom ik allerlei sites tegen die het verkopen maar dan voor paarden en vissen. Is dit meel ook geschikt voor menselijke consumptie of moet ik dan toch op zoek naar iets anders??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou het niet doen. Ik zou liever lijnzaad kopen en deze zelf fijnmalen in de keukenmachine of blender..
Of even vragen bij een reformwinkel.

Antwoorden (2)

Dat is een hele gevoelige vraag...

In principe is het antwoord "nee".
Voeding voor dieren is bedoeld voor dieren, en niet voor mensen, en niet zomaar. Zo zijn bij voorbeeld de wettelijke normen en grenzen die voor diervoeder gelden met betrekking tot maximaal toegestane hoeveelheden contaminanten, pesticiden, zware metalen, toxische bestanddelen, enz. in het algemeen stukken ruimer dan voor voedsel die voor mensen bedoeld is.
Hiermee wil ik niet zeggen dat diervoeders vol vergif zitten, juist niet. Vroeger was dat wel zo, en zo kreeg je de dioxine schandalen, de gekke koeien ziekte, enz. In de jaren 90 is de wetgeving met betrekking tot diervoeders grotendeels gelijk getrokken met die voor mensen, maar met name wat betreft de toegestane hoeveelheid contaminanten, is er meer marge in diervoeders.
Dus wat ik bedoel is dat in diervoeders *kunnen* meer toxische stoffen dan in ons eigen voeding zitten, en de controles hierop, zijn sowieso veel minder.

Samenvattend: van één keer (of een paar) lijnzaad of haver voor paarden te eten ga je echt niet dood en wordt je ook niet ziek, maar het is beslist niet de bedoeling dat je dat doet op regelmatige basis.

Ik denk dat je lijnzaadmeel voor mensen zal kunnen vinden in de biologische winkels (b.v. de G&W winkels, reformzaken, De Groene Passage...) Misschien hebben ze het niet in hun catalogus, maar kunnen ze het voor je bestellen, dus bel maar om te vragen, dat kan geen kwaad.
En anders kan je altijd lijnzaadjes kopen en zelf malen. Als je geen al te grote hoeveelheid nodig hebt, is dat prima te doen met een koffiemolen of een ander krachtig apparaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb de naam even vertaald naar het Engels en kwam voor dieren uit in Amerika. Maar jou interesse gaat uit naar het te eten als mens en ik heb een Engelstalige website voor je gevonden waar het lijnzaadmeel gebruikt wordt als ontbijt met muesli (het recept staat er bij vermeldt). 'Linseed meal' is te vergelijken met volkoren meel, je hebt diverse gradaties qua grofheid. De echte bakker op de hoek (soms bestaat die nog) kan je meer vertellen over de grofheid van volkoren brood. Voor personen die een gluten-vrij dieet moeten volgen, zij hebben dan de aandoening 'Coeliakie' zullen producten gemaakt van lijnzaadmeel op de kaart staan, want die zijn gluten-vrij. En ja, dat geiten en andere boerderijdieren dit meel ook krijgen als voer, dat is vaak met andere producten ook zo! Lijnzaad olie is door de eeuwen heen in Nederland meer bekend, maar dat is je vraag niet. Succes met je gerecht.