Hoe lang duurt het om een pond biefstuk (aan een stuk) te laten ontdooien bij kamertemperatuur?

Ik zit een beetje met de handen in het haar, mijn moeder beweert dat ik dat nooit meer voor elkaar krijg voor vanavond (ca 18 uur) als ik het nu uit de vriezer haal. Ik kan me dat niet voorstellen maar ik moet het wel op tijd weten dan weet ik of ik beter iets in de winkel kan gaan kopen, wie kan dit snel uitrekenen of weet dit?

11 jaar geleden
in: Koken
19.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je geen magnetron met ontdooi stand?
Het snelste is in een zakje doen en ik koud water leggen, om hem zo te ontdooien.
Ikzelf denk dat je dit niet gaat halen, mij lukt het namelijk nooit met gehakt.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik zou een biefstuk NOOIT in de magnetron doen, ook niet op ontdooi stand. Dan heb je toch nog kans dat het al iets begint te garen, of verkleurd ZONDE!!! Het idee van Ytje over ontdooien in water lijkt me een goeie, maar ook dan durf ik niet te zeggen of het op tijd ontdooid is.

Het beste antwoord

Het ontdooien van vlees in een koelkast ervoor zorgt dat vlees enigszins opnieuw aanvriest als gevolg van fluctuaties in de temperatuur. De eetkwaliteit vermindert.
Consumenten besluiten vaak om vlees te ontdooien in de koelkast. Hoewel het een veilige methode is wordt de eetkwaliteit negatief beïnvloed door licht hervriezen. Ontdooien in koud water is sneller en voorkomt het opnieuw aanvriezen waardoor de eetkwaliteit van vlees bewaard blijft.
Het verschil tussen de twee methoden is de drager van warmte. Koelkasten transporteren warmte via lucht, in tegenstelling tot water. In de voedselindustrie is het al langer bekend dat water warmte beter geleid dan lucht en daarom wordt voor de koudwatertechniek gekozen. Beef&Steak stelt vast dat de koudwatermethode veel voordelen oplevert voor consumenten die op zoek zijn naar de beste eetkwaliteit van vlees. De beste resultaten bij het ontdooien van vlees worden bereikt wanneer de stijging van de temperatuur geleidelijk verloopt, met minimale fluctuatie. Als stromend water wordt toegevoegd aan koud water om te ontdooien, vergemakkelijkt die watercirculatie de homogenisatie van de temperatuur waardoor het ontdooien geleidelijk verloopt en opnieuw aanvriezen niet plaatsvindt. Hoewel ontdooien in een koelkast langzaam gaat, verloopt het niet geleidelijk. Beef&Steak ontdekte dat grotere stukken vlees (vanaf een kilo) enigszins op opnieuw aanvriezen bij ontdooien in de koelkast.

“we ontdooien zelf vaak diepvriesvlees en we ontdekten dat de structuur en smaak veel beter blijven als ontdooid is in koud water.

Tips voor ontdooien in koud water:
- Gebruik alleen koud water;
- Gebruik de juiste hoeveelheid water voor de omvang van het vlees. Gebruik een steelpannetje voor een steak, een
soeppan voor een grote steak, een emmertje voor een braadstuk, etcetera;
- Houdt rekening met een ontdooitijd van 30 minuten per 500 gram;
- Plaats de pan of de emmer na circa 1/3 van de geschatte ontdooitijd onder de kraan en laat het water langzaam stromen om koud water toe te voegen. Bij gebruik van een pan: een waterdruk vergelijkbaar met die van het vullen van een fles met een kleine opening. Bij gebruik van een emmer: een waterdruk vergelijkbaar met die van het vullen van een glas. Verder in de reacties, het kan dus in ongeveer een half uur, op deze manier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als u ontdooit in koud water moet het vlees luchtdicht verpakt zijn. Plaats nooit onverpakt vlees in water. Bacteriën vermenigvuldigen zich sneller zodra de temperatuur stijgt, daarom mag vlees niet worden ontdooit op het aanrecht. Ontdooien in water is veilig als koud water wordt gebruikt, nooit warm water gebruiken. Na ontdooien niet weer invriezen en niet te lang wachten met bereiden en consumeren.
Summo
11 jaar geleden
Daar had ik nog niet aan gedacht, goede tip dank

Andere antwoorden (3)

Dat red je niet. Je binnenkant blijft dan bevroren en vooral bij biefstuk omdat je de binnenkant natuurlijk niet volledig door verhit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tenzij je hem doorbakken gaat bakken en in de oven zet, maar ik denk dat hij dan wel droog wordt ja.
Goed antwoord.
Als dat voor vanavond is, red je dat best. Ik neem aan dat de bierfstuk al een beetje ontdooid is, als je een magnetron hebt, kun je het ontdooien een beetje versnellen, door het vlees 2minuten te ontdooien, niet langer! Dan uit de magnetron halen en het vlees in de benodigde portie's te snijden, en verder laten ontdooien in de koelkast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer je het in een bak lauw water legt is het binnen een half uur ontdooit. Ik zou wel af en toe het water verversen omdat de kou van het vlees in het water gaat zitten.