hoe bekom ik glutenvrij brood zonder dat het uiteenvalt na de baktijd ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
6.5K

Antwoorden (6)

Glutenvrij brood
Veel mensen kunnen vanwege een allergie of intolerantie niet tegen gluten of tarwe. Op deze pagina vindt u een recept om lekker en eenvoudig glutenvrij brood te bakken. Er worden ook een aantal variaties gegeven, zodat het zeker niet eentonig wordt. Glutenvrij brood is nog nooit zo gevarieerd geweest! Aanvullend vindt u ook wat uitleg over wat minder gekende ingrediënten.
FacebookGoogle+TwitterNuJijHyvesVertel verder
Boekweitbrood:
Ingrediënten:
25 gr verse gist of 1 1/4 zakje gedroogde gist
3,5 dl lauw water
2 el suiker
400 gr boekweitmeel
3 tl zout
Eventueel 2 tl xanthaangom
extra boekweitmeel voor het werkblad
beetje extra water om te bestrjken

http://eten-en-drinken.infonu.nl/recepten/17137-glutenvrij-brood.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wij deden er altijd een beetje olijfolie of kaas in. hierdoor bond het beterm ook dezen we wat extra zout tijdens het rijze in de broodbakmaschine.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
deze gebruik ik als mijn zoon komt en is zoals hij zegt lekker ,wel veel recepten geprobeerd tot ik deze tegen kwam misschien heb je er ook iets aan,en valt hij niet uit elkaar
16 gr droge gist
580 gr glutenvrije en tarwe vrij bloem (No risk)
140 gr maïszetmeel
580 gr lauw water
36 gr maïsolie
34 gr suiker
14 gr zout

Meng de bloem en alle droge ingrediënten, zonder de gist in een grote mengkom.
Giet de olie erbij en roer goed door.
Maak een kuiltje in de bloem en voeg dan de gist erbij en roer eronder.
Meng het lauwe water eronder en klop het deeg al roerend tot een stevig beslag.

Giet het deeg in 2 bak vormen.
Laat het 25 minuten rijzen tot het aan de rand van de bakvorm gekomen is.

Bak in een voor verwarmde oven van 180 graden gedurende 35 minuten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zit thuis met exact hetzelfde probleem, dat intrinsiek is aan glutenvrij brood. De naam "gluten" is geen toeval, het betekent letterlijk "lijm".

Na héééél veel pogingen en mislukte probeersels ben ik uiteindelijk tot een recept gekomen dat een acceptabel resultaat geeft wat betreft consistentie. De smaak is een andere kwestie, en wordt beïnvloed voornamelijk door het type meel. Met deze recept kan je hierin variëren, en toch stevig brood krijgen.
Een laatste waarschuwing: de hoeveelheden zijn indicatief, want je gevoel en ervaring zijn écht essentieel!

Begin met het oplossen van een zakje droge gist in een kommetje met lauw water (half glaasje) met 3 tl (theelepels) bruine suiker.
Zeef 500 g glutenvrij meel of mix in een brede kom (ik gebruik 250 g boekweitmeel en 250 g mix B van Schär), en maak een gat in het midden. In deze gat doe je:
- 1,5 tl zout
- 4-5 el (eetlepels) olie (zonnebloem of soja voor neutrale smaak, maar ik kies olijfolie) De olie zorgt voor smeuïgheid, en samen met het water en de lecithine geeft binding aan het deeg en verbetert de consistentie.
- Scheutje honing
- 2-3 tl sojalecithine, in korrels, te koop bij de reformwinkels. Als je allergisch bent voor soja, kan je ook zonnebloem vinden. Dit kan je vervangen door "gluten substitute", of guargom, maar ik vind het écht geen succes, en het is behoorlijk prijzig (lecithine ook, maar je gebruikt veel minder)
- 400-500 ml lauw water. Dat is het allermoeilijkste! Begin met 400 ml, inclusief het water met gist en suiker, en kneed het geheel tot een egaal, glad deeg. Voeg beetje bij beetje steeds meer water totdat je een deeg hebt dat zeker niet nat en vloeibaar aanvoelt, maar ook niet te stevig en droog is.
Te droog zal uit elkaar vallen na het bakken. Te nat zal te snel rijzen en in elkaar storten tijdens het bakken. Ik heb de juiste consistentie al gevonden, dat zal je toch zelf met ervaring moeten ondervinden. Zie de video voor de consistentie die je ongeveer moet zien te krijgen.

Het deeg gaat in een broodbakmachine (zonder roerlepel, dit heeft geen zin) en laat ik het rijzen voor 1,5-2 uur met het programma "Yoghurt maken". Als het deeg goed gerezen is, schakel ik het programma "Handmatig bakken" (wederom: roeren is niet nodig) voor 1,5 uur.
Na afloop laat ik het brood 30 min doorgaren in de machine, dan gaat het uit de blik en laat ik het op de metalen rooster van de oven afkoelen (dit zorgt voor ventilatie rondom zodat het niet nat wordt)

Veel succes!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Belangrijke toevoeging: snij het brood pas als het helemaal afgekoeld is (dat duurt in een keuken zeker 2 uur), en gebruik een goed, mooi scherp gekarteld mes. Ik heb dat niet in mijn recept opgenomen, maar als je niet allergisch bent voor eieren, het toevoegen van een ei aan je recept helpt enorm om een mooi stevig geheel te krijgen. Je kan ook een deel van het water door melk vervangen, als je geen probleem hebt met melk.
In principe alles wat eiwit toevoegt komt van de consistentie ten goede.
Probeer eens chiazaden door het deeg heen te mengen,deze zijn een bindmiddel en zorgen ervoor dat het brood vochtig blijft..wel wat meer water toevoegen dan.

Een andere optie is fiberhusk gebruiken..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb daar toevallig ooit een folder over geredigeerd. Zie bijlage voor verschillende oplossingen (en ook andere recepten en tips).