In recepten voor kippenbouillon staat vaak karkas of rauwe botje, betekent dit zonder het vlees?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
2K

Het beste antwoord

Als je wilt weten hoe bouillon van kip écht smaakt, moet je die toch trekken van een soepkip, een flink beest (een halve kip weegt anderhalve kilo), te verkrijgen bij de poelier. De soepkip van de supermarkt lijkt nergens op. Karkassen zul je moeilijk of heel niet kunnen krijgen. (alleen bij de poulier op bestelling, denk ik.) En van die kipjes die na 6 weken het leven laten, is weinig soep van te trekken, dan kun je net zo goed een kippebouillon tablet nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, je gebruikt als het ware het skelet van de kip.
Je kan ook een soepkip gebruiken. Dit is makkelijker te verkrijgen dan een karkas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon alle resten van de kip. Zelf koop ik een Franse scharrelkip op de markt. Daar snijd ik dan de poten, vleugels en filets af. Dan zit er nog van alles aan of ligt er los bij, zoals kraakbeen, vellen, restjes vlees , het puntje bij de staart , het vet. Dat alles gaat in een grote pan met water en dan 3 uur trekken op een laag pitje.
Wil je alleen de bouillon, dan vis je alle stoffelijke resten weer uit de bouillon. Heel lekker is natuurlijk als je alle vleesrestjes van het karkas af peutert en dat terug doet in de bouillon, nu dus soep. verder aankleden naar smaak.
Koop je dus een stuk kip om soep van te maken, dus eerst bouillon, kies dan de vetste. dat maakt de bouillon pas lekker. Als je de hele bout of wat dan ook in de soep wilt doen, dan kan je bijvoorbeeld als het een bout is, er eerst bouillon van trekken, dan haal je het vlees er af en maakt daar een heerlijk gerecht van ( opnieuw even aanbraden, met een fikse scheut room en witte wijn bijvoorbeeld, blanchette de volaille). Tijdje laten inkoken, met rijst en heel ouderwets doperwtjes.
Vandaag de dag is het heel normaal om alles van een slachtdier te verwerken en echt niets ervan weg te gooien.