hoe bereid ik glutenvrije pasta zonder de dikke brij bij het kookwater over te houden en die je dan in de afwasbak wegdoet ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
6.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Altijd even de gebruiksaanwijzing lezen; dit kan per merk nog wel eens verschillen. Als de pasta gaar is deze even afgieten, heet water toevoegen en nogmaals afgieten. Bij mij lukt 't altijd. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan het zijn dat je hem te lang laat doorkoken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de kooktijd wordt nauwlettend gerespecteerd, neem nota dat het hier glutenvrije pasta betreft, op basis van maiszetmeel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
misschien wordt ie wel te warm gekookt ? ik kook hem op een electrisch vuur op stand 7 of 8.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Te warm koken kan niet, kokend water onder normale druk is altijd ongeveer 100 graden celcius.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan wel, ik heb ook wel eens dat ik iets moet laten koken (een saus bijvoorbeeld of water) maar dat het pannetje te klein is voor het vuur en dat ik dan het vuur zachter moet zetten. Hij blijft dan wel koken, maar de saus verbrand dan niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat van, eerst het water aan de kook en dan pas de pasta toevoegen lijkt me 't meest voor de hand liggende, want zoals reeds aangehaald door Daphne, deed ik wss de pasta reeds erbij toen ie nog niet aan de kook was

Antwoorden (2)

Goeie vraag!

Glutenvrije pasta mist een ontzettend belangrijk ingrediënt dat bijna onmisbaar is in pasta: gluten. Dat houdt de boel bij elkaar, dus het is min of meer onvermijdelijk dat je met glutenvrije pasta goed moet opletten, en desnoods de recept aanpassen.

Zie hier een paar tips:
Ik zou in ieder geval gaan voor een hééle ruime pan met hééél veel kokend water met zout.
Doe de pasta in het water pas als het water écht kookt. Pasta in lauw water is funest! Dat verlengt onnodig de kooktijd, waardoor je pasta langzaam maar zeker zal oplossen in het water.
Laat het water zachtjes borrelen tijdens het kookproces. Het hoeft niet heel hard te koken, maar het water moet beslist blijven koken.
Als je merkt dat je pasta toch begint uit elkaar te vallen terwijl de kooktijd op de verpakking nog niet bereikt is, giet de pasta toch af, maar niet helemaal: bewaar een beetje van het kookwater, voeg dit water aan je saus, en roer dat geheel meteen door je pasta. Laat de pasta even afgedekt in een pan of schaal staan, en de pasta zal dan in je saus nagaren, zodat het niet uit elkaar valt, en toch goed gaar is.

Als dat alles niet werkt, dan moet je misschien een ander merk glutenvrije pasta proberen. Helaas is er niet zo veel keuze in een normale supermarkt, maar als je toch regelmatig koopt, dan is het misschien geen gekke optie om bij een goed gesorteerde specialistisch winkel groot in te kopen, of via internet een flinke bestelling plaatsen van een merk waarvan je zeker weet dat het goed lukt. Droge pasta is toch erg lang houdbaar... eigenlijk veel langer dan de THT dat op de verpakking staat, mits op een koele, donkere, droge plaats bewaard.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doe olijfolie en zout bij het water. als jet water kookt doe je de pasta er bij. tussentijds goed doorroeren en spagettie uit elkaar halen anders gaat het plakken. niet te hard laten koken maar ook niet te zachtjes. en houd de deksel er zo veel mogelijk op anders ontstapt de warmte en moet je pasta langer koken. dit is funest voor je pasta.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
door de jaren en de ervaring heen werden deze kleine zaken wellicht over het hoofd gezien, zeker goede aanwijzingen voor een geslaagd (en gekookte) spaghetti avond (lees feest)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zout bij het water hoort erbij ten behoeve van de smaak, maar het toevoegen van olie heeft geen enkele zin. Zoals je ongetwijfeld weet, water en olie zijn (bijna) niet mengbaar. Ik weet dat je deze tip in talloze kookboeken kan lezen, maar het helpt voor geen meter. De olie blijft drijven, de pasta zal zakken tot de bodem van de pan, en als je het geheel afgiet, gooi je de olie lekker weg. Doodzonde!
Olie moet je toevoegen ná het koken, om te voorkomen dat de afgegoten pasta te snel afkoelt (er komt een dunne olie film op de pasta, waardoor het water minder snel verdampt, en dus de pasta minder snel afkoelt) en aan elkaar kleeft. Nadeel is dat de pasta minder goed de saus zal opnemen.
Het liefst doe je de pasta in je saus (of andersom) direct na het afgieten. Je tip om de pasta door te roeren helpt trouwens om het aan elkaar kleven te voorkomen, maar voor met name glutenvrije pasta, is deze de beste methode om de pasta uit elkaar te laten vallen en een dikke brei onderaan de pan te krijgen. Dus juist NIET tussentijds doorroeren, alleen na 1-2 minuten één keer om de aan elkaar gekleefde stukken los te maken, en verder niet te veel aankomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit zijn allemaal tips en trics die welkom zijn en in dank worden aanvaard..... groeten uit belgie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dr olie werk wel want als je je pasta in de pan doen gaat deze door de olie heen. Vooral bij glutenvrije pasta is dit belangrijk omdat deze extra snel plakt. ook met het doorroeren haal je de pasta door de olie heen.