Hoe komt het dat mijn 'brownie muffins' zijn gaan inzakken tijdens het bakken?

Ik heb het volgende recept gebruikt, Officieel is het dubbele, maar anders had ik te veel:
100 gr boter
150 gr witte chocolade (origineel is het 100 gr pure en 50 gr melkchocolade)
2 eieren
100 gr witte basterdsuiker (origineel is donkere basterdsuiker)
75 gr zelfrijzend bakmeel
Snufje zout

Boter en chocolade laten smelten en af laten koelen.
Eieren kloppen en dan suiker + snufje zout er doorheen kloppen
Het chocolade-boter mengsel toevoegen.
Dan het zelfrijzend bakmeel toevoegen.

30 minuten op 175 graden. Onze oven kan dat niet en heb ik het op 170 graden gedaan. (Beter de temperatuur lager en wat langer in de oven, dan een te hoge temperatuur heb ik me laten vertellen)

Her originele recept heb ik al een aantal keer gemaakt en is tot nu toe altijd gelukt. Ook in aparte muffin/cupcake vormen. Ik heb 2 verschillende gebruikt, een silicone vorm en een metalen vorm, maar dat maakt niets uit.

Even voor de duidelijkheid: de deur van de oven (met magnetron combi) is NIET open geweest tijdens het bakken!
De oven was goed voor verwarmd. Ik heb het zelfs in 2 delen gedaan (anders past het niet) en het tweede deel zakte ook in, dus daar ligt het niet aan.

Het enige wat anders is dan normaal is dat ik witte chocolade heb gebruikt. (De suiker lijkt mij niets uitmaken) Dat is natuurlijk wat vetter dan gewone chocolade. Maar hoe komt het dan dat mijn muffins inzakken? Ik zou de chocola toch gewoon kunnen vervangen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
2.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou meer zelfrijzend bakmeel doen. En een extra ei.

Het beste antwoord

Toch teveel vet. Witte chocolade heeft een veel hoger vetgehalte dan melk of puur, waardoor er dus teveel vet in komt, en daardoor zakken ze in. Volgende keer dus wat meer bloem, of wat minder boter. Of gewoon chocolade ;)