kan marsepein alleen van amandelen gemaakt worden, of ook van andere noten?

voorzover ik weet wordt marsepein alleen van amandelen gemaakt. Ik vroeg me af of het ook van andere noten gemaakt wordt, en of dat ubehaupt wel bestaat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
8.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf maak altijd marsepein (of spijs) van pistache-noten, maar ik weet niet of je dat nog marsepein mag noemen. Of met hazelnoten. Binnenkort ga ik het proberen met walnoten...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf maak IK!

Het beste antwoord

Ik weet niet hoe het in Nederland is, maar hier in België mag de naam marsepein alleen gebruikt worden voor een samenstelling waarin minstens 45% amandelen zijn verwerkt.
Het is wel mogelijkjk iets te maken dat zeer gelijkend is met andere noten maar dan mag het geen marsepein genoemd worden.
Het basisrecept hiervoor is ongeveer hetzelfde als voor marsepein, het is mogelijk dat naar gelang de noten meer of minder olie bevatten men er meer of minder glucosestroop moet aan toevoegen.
Ik heb wel al eens een recept geprobeerd met hazelnoten en dat was zeer lekker.
Hiervoor gebruikte ik 600 gram hazelnoten, 450 gram bloemsuiker en 100 gram glucosestroop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Imitatie marsepein kun je maken van suiker, soja, lactose, abrikozenpitten, alle soorten peulvruchten en olierijke noten, plantaardige olie, en toevoegingen als, glucosestroop, suiker, plantaardige vetten, cacaopoeder, lactose, lecithine en bindmiddelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan ook zónder noten gemaakt worden. Namelijk van boter, bloem, en poedersuiker, en een paar druppels amandelaroma. (Zie http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/kinderen/zoetigheden_voor_de_kleintjes/marsepein-15140.html)

Voor goedkope marsepein wordt wel witte bonenmeel gebruikt, maar in échte marsepein horen amandelen te zitten. Voor marsepein met een stevige amandelsmaak heb je Spaanse amandelen nodig. Mooie bolle, vette amandelen die van zichzelf al onweerstaanbaar zijn.

De amandelen kunnen geheel of gedeeltelijk vervangen worden door goedkopere noten of oliehoudende zaadpitten: abrikozen- en perzikpitten, cashewnoten of Indische peulnoten, sojabonen, sesam, pinda's.
Amadea
11 jaar geleden
banket spijs en imitatie marsepein worden gemaakt van vooral witte bonen suiker en amandelessence. pitten van abrikozen worden ook wel gebruikt om er een bittere smaak aan te geven, niet te veel want er zit blauwzuur in en dat is weer giftig.

Ja ook een banketstaaf, letter of krans is gemaakt met imitatie spijs
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe je het kan maken is al gezegd.
Alleen nog over de wet:
Nederland heeft geen eigen wet over marsepein als Belgie en Duitsland.
In Nederland is de Europese wet geldig, dus "In Europa moet marsepein minimaal 14% amandelolie bevatten." Over de hoeveelheid amandelen is er niets gezegd.

Duitsland: "Marzipan": minimaal 32,5 % amandelen, "Gütemarzipan": minimaal 40 % amandelen, "Niederegger Marzipan" (een merk): minimaal 65 % amandelen
Er word in Duitsland ook veel "Persipan" verkocht. Dat is van abrikozenpitten gemaakt (zoete abrikozenpitten zijn niet giftig), maar het moet op de verpakking staan. Iets van witte bonen, bloem of anders kennen wij niet.