Kan ik een fijne citroenrasp ook voor parmezaanse kaas gebruiken? (en/of vice versa)

Vaak zie ik Jamie Oliver bezig met geraspte kaas en citroen rasp.
Gebruikt hij hiervoor eenzelfde rasp?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken

Het beste antwoord

Het zou kunnen, maar erg handig is het niet. Een citroenraspje is heel fijn, omdat je de rasp zo dun mogelijk wilt hebben en zónder witte schilletjes.
Kaas zal hierop geraspt erg dun zijn, meer als poeder als je parmezaan neemt, omdat die tamelijk hard en droog is. Voor kaassoorten kan je beter een iets grovere rasp nemen en Parmezaan is zelfs lekkerder als je er met de komkommerschaaf schilfers afschaaft. Dat is althans mijn ervaring.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik neem aan dat je de aparte raspen bedoelt, ik heb zelf namelijk een apart citroenraspje, nootmuskaatraspje enz.
Bedoel je zo'n blokrasp met verschillende vlakken, dan zou ik voor de kaas niet de rasp voor citroenschil gebruiken. De kaas blijft erg vast zitten tussen de scherpe openingen, omdat hij meer plakt dan citroenschil. De citroenrasp is het vlak met de scherpe opstaande openingen rondom.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus!
ik ken geen komkommerschaaf, hoe ziet deze er uit ?
of bedoel je misschien zo´n vierkante hoge schaaf met verschillende soorten schaaf aan 4 zijden ?
ik ken wel mensen die met de kaasschaaf de komkommer schaven. zelf heb ik het jaren met een scherp mes gedaan, is iets minder dun dus (vaak).
amc
11 jaar geleden
Die vierkante schaaf met 4 zijden met verschillende schaafopeningen, noem ik altijd een blokrasp. Ik weet niet of hij een speciale naam heeft. De komkommerrasp heeft slechts 1-2 sleuven, één voor dunne- en één om dikkere plakjes te schaven.
amc
11 jaar geleden
http://www.horecaapparatuur.nl/catalogsearch/result/?q=komkommerrasp
hier een afbeelding v.d. komkommerrasp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor de goede link!
ja, in de grijze oudheid heb ik er eerder eentje gehad, een van kunststof die het begaf, dus misschien is hout slimmer.
amc
11 jaar geleden
jodokus@ of van RVS! Dit is ook perfect hoor, breekt niet, verkleurt niet en neemt geen smaken aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, dat is sterker denk ik en geen smaak aannemen is wel erg
belangrijk. merci.

Andere antwoorden (2)

Jazeker, een rasp kun je gebruiken voor kaas en voor alles wat je kunt raspen.
Dus ook om citroen/sinaasappelschil/ wortelen, komkommer enz. .

Toegevoegd na 1 dag:
@AMC geeft toch wel een beter antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jazeker, veel raspen hebben ook meerdere formaten rasps. Heel handig en je kan het gebruiken voor zo goed als al het eten wat je wilt raspen, zo niet voor alles.