groene pesto van pijnboompitten en basilicum,

Toegevoegd na 1 minuut:
oeps en kaas olijfolie en knoflook natuurlijk
en wat peper en zout
anneliez
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
en kaas en olie
Het antwoord van Anneliez, is zeker goed.

Maar je hebt natuurlijk verschillende pestosoorten. Hier zie je een site met veel pestorecepten op een rij:
http://www.okokorecepten.nl/recept/sauzen/pesto/

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie de afbeelding voor de 'traditionele' pesto
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pesto of pesto genovese (uit Genua) is een Italiaanse delicatesse, die wordt gemaakt door (Ligurische) olijfolie, basilicumblaadjes (uit Pra, een wijk in Genua), knoflook (uit Vessalico), zeezout, pecorino en/of Parmezaanse kaas, en pijnboompitten fijn te malen. De ingrediënten werden oorspronkelijk in een vijzel tezamen fijngewreven (vandaar de naam 'pesto' = gestampt). Het product is smeuïg en heeft textuur.

Italië combineert pesto met pastagerechten (trofie of trenette). Sinds enkele jaren is pesto populair in Nederland en België, waar de saus wordt toegepast op toast, over carpaccio (dungesneden rauwe ossenhaas) en kip of als smaakmaker in salades, op pizza of broodjes.

Pesto wordt vaak verward met of ondergebracht bij de tapenades, maar die bevatten olijven. Pesto is fijner van structuur en wordt gemaakt met basilicumblaadjes. Hierdoor bevat het de gentoxische, mogelijk kankerverwekkende stoffen estragol, methyleugenol en safrol. Het voedingscentrum adviseert daarom matig te zijn met het pestogebruik.