Hoe kan ik yoghurt maken met kefir?

Ik zou graag zelf yoghurt maken met kefir weet iemand hoe dat in zijn werk gaat.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
5.2K

Antwoorden (2)

Om te beginnen met het maken van Kefir heb je Kefirferment of Kefirkorrels nodig. Zoek op het internet naar kefirkorrels en je ziet dat je ze op meerdere plaatsen kan kopen. Het voordeel van het zelf maken van kefir is niet alleen dat deze erg vers is, maar ook dat je naar eigen keuze biologische schapenmelk, geitenmelk of koeienmelk kunt gebruiken.
Neem voor elke gram kefir ongeveer 10 gram melk. Dit mag dierlijke melk zijn, schaap, geit of koe’ maar ook plantaardig: rijstmelk, kokosmelk, amandelmelk, et cetera.
Doe het mengsel in een weckglas, sluit dit af en laat het een tweetal dagen in een keukenkastje staan.
Giet het mengsel dan af via een zeef, in een glas. Deze melk kun je drinken.
De kefirkorrels die achterblijven in de zeef spoel je schoon met stromend kraanwater. Je kunt deze Kefir in porties invriezen of weer een nieuwe portie kefirmelk aanmaken.
fremar
11 jaar geleden
Giet melk over de kefirbloemen en laat een nachtje op een warme plaats staan. De volgende dag heb je een soort drinkyoghurt. Zeef de bloemen uit de dikke melkdrank. Spoel de bloemen onder de kraan met lauw water en zet er weer melk op. Zo heb je de volgende dag weer je drank klaar.

De bloemen vermenigvuldigen zich vlug. Je kan na een tijdje je kefirbloemen royaal uitdelen. Na een tijdje denk je misschien, dat je er genoeg van hebt. Dan kan je de afgespoelde bloemen onder de waterspiegel in een potje een tijdlang in de koelkast bewaren. Als je weer een kuur wilt beginnen, giet je het water eraf en zet je de bloemen weer onder de melk op een warme plek.

Net zoals bij yoghurt gaan de melksuikers tijdens de gisting grotendeels over in rechts- en linksdraaiend melkzuur. De gisting komt op gang door melkzuurbacteriën. Deze goede bacteriën houden ziekteverwekkers op een afstand en herstellen de darmflora. Daarom is het aan te raden na een antibioticakuur een kefirkuur te doen.