Moet je verse rozemarijntakjes in de koelkast bewaren in de vriezer of in je keukenkastje?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
11.6K

Antwoorden (4)

kruiden kan je drogen of invriezen om er langer plezier van te hebben dat geldt voor alle kruiden maak ze schoon en rits of snij ze fijn doe ze in kleine bakjes en zet in de vriezer gebruik je het regelmatig doe ze dan in een ijsblokjes maker pak goed in en als je nodig hebt dan heb je gelijk de hoeveelheid,is het al bevroren kan je ze nog overdoen in bakjes/zakjeshet drogen kan in de magnetron en de oven en dan in potjes bewaren ,maar heb je het binnen 3 a 4 dagen nodig dan in de groente la van de koelkast
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stop de kruiden in een luchtledig zakje en bewaar ze in de groentenlade van de koelkast. Op die manier kun je ze zeker nog een weekje gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan verse tuinkruiden tot een week (afhankelijk welke kruiden het zijn) vers houden in de koelkast. Je moet ze dan wel in een vochtig keukenrolpapiertje rollen en onderaan in de koelkast leggen of in de groentelade.
Bladtuinkruiden zoals basilicum, oregano en dergelijke kan je op deze manier een dag of vier vers houden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zeker niet in een luchtdicht zakje steken, ook planten zijn levende dingen die moeten kunnen ademen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rozemarijn is een kruid dat zelfs aan smaak wint door het te drogen. Je kunt het wel invriezen maar rozemarijn, dragon, laurier, tijm, munt en salie zijn juist die kruiden die het best gedroogd kunnen worden. Ga je deze soorten invriezen , dan verliezen ze aan smaak. Om te drogen hang je ze op zijn kop op, uit het licht en weg bij een warmtebron. Een goed geventileerde zolder of schuur is bijv. een goede plek.
Ideaal is een donkere, droge en koele plek die geventileerd wordt.
De andere tuinkruiden (bieslook, peterselie, basilicum, kervel, enz) kan je wel invriezen zonder dat ze veel aan smaak verliezen.
Wil je ze toch vers gebruiken, dan kan je ze het beste in het plastic zakje, waarin ze verpakt zijn, bewaren in de koelkast (groentelade). Ze bljven dan enkele dagen fris. Heb je ze al gemalen/gehakt bewaar ze dan luchtledig afgesloten.
Zuig de lucht eruit en sluit het zakje dan.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste amc, ik moet je toch even wijzen op een foutje: munt verliest wel degelijk een deel van zijn kracht bij het drogen evenals salie. Beide zijn niet te kloppen als je ze vers gebruikt.
Dragon ondergaat zelfs een smaakverandering bij het drogen, maak maar eens een echte béarnaisesaus met gedroogde en met verse dragon dan zal je het verschil snel merken.
amc
11 jaar geleden
Drogen is de beste bewaarmethode bij kruiden waarvan de smaak wordt afgegeven door de oliën. Door deze oliën wordt het droogproces overleefd. Dit zijn meestal de kruiden met houterige steel en een sterke smaak, zoals munt, salie, oregano, tijn, laurier en rozemarijn. de fijnere kruiden kan je beter niet drogen. Zij verliezen het grootste deel van hun geur en aroma. Gedroogde kruiden verliezen vrijwel altijd een deel van hun smaakkracht, dat is een feit. Alleen rozemarijn verbetert zelfs in smaak na het drogen.
Ik zeg in mijn antwoord ook niet dat je alle kruiden zonder smaakverlies kan drogen en heb dan ook geen foutje gemaakt. Je moet misschien alleen even goed lezen. (^-^).