Hoe hou je zelfgebakken appelpflappen (bladerdeeg) goed en knapperig tot dinsdag middag?

ivm drukte nu alvast gemaakt. Hoe zorg ik ervoor dat ze dinsdag middag tijdens het trakteren op school nog knapperig zijn? In vriezen? Ik heb niet zo'n heel grote bak om ze luchtdicht in op te sluiten dus ik weet t even niet meer....

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
30.8K

Antwoorden (4)

Maar het schijnt te kunnen: Kun je bladerdeegproducten na het bakken invriezen: Ja, dat kan. Na het ontdooien even opwarmen in een voorverwarmde oven van 225°C.

Toegevoegd na 57 seconden:
Invriezen kan ook door ze in een diepvrieszak te doen, de lucht er even uitzuigen met een rietje en dan dus de vriezer in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat gaat je niet lukken. De vulling is nattig aan de binnenkant, en die zal dus zondermeer in de bodem van de appelflappen trekken. Daardoor wordt het een beetje zompig aan de onderkant. Ook de bovenkant van het bladerdeeg zal zijn krokantheid verliezen, hoe luchtdicht je het ook verpakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon invriezen. En dan voor het serveren gewoon bevroren in de oven tot ze weer lekker knapperig zijn.

Voor een volgende keer is het wellicht handig te weten, dat je ze het beste al VOOR het bakken kunt invriezen, dus als het deeg nog rauw is. Dan zijn ze écht kakelvers. Maar zo opwarmen wil ook uitstekend, hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Appelflappen kun je ongeveer 2 dagen bewaren. Bewaar ze luchtdicht verpakt in een plastic zak of een afgesloten bak, BUITEN de koelkast. Laat ze na het bakken wel eerst goed afkoelen. Om ze weer knapperig te krijgen, warm je de oven even voor op 200 graden C. en warm de flappen ca. 10 min. op. Je kunt ze evtl. ook weer even opwarmen in een oven van 225 graden C. Dan zijn 5 min. voldoende.
Als je ze in wilt vriezen (en dit kan uiteraard ook) moet je ze na het ontdooien even opwarmen in een voorverwarmde oven van 225 graden C.

Toegevoegd na 19 minuten:
Helaas zullen ze nooit zo lekker kunnen zijn als versgebakken. Het is nu eenmaal eeen feit dat bladerdeeg altijd droger wordt na verloop van tijd. het taai worden van het deeg is een minpunt van bladerdeeg.
De korst (blader) deeg is een daag dat gebakken vrij droog is. Door er een veel vochtigere vulling in te doen, zal het vocht zich verplaatsen naar drogere gedeelten van het product.
Wat je het beste kunt doen is voortaan de flappen niet te lang van tevoren af te bakken en vers presenteren of ongebakken in de vriezer (goed verpakt tegen het uitdrogen) en op elk gewenst moment ontdooien, suikeren en bakken.

Toegevoegd na 20 minuten:
corr; daag is deeg ;)
amc