Heeft siliconen bakvormen andere baktijden /baktemperatuur nodig dan blikken bakvormen?

Als ik siliconen bakvormen gebruikt merk ik toch dat het niet helemaal lekker eruit komt. Of t stort in of het is niet gaar genoeg :-( wie kan me eventueel helpen....

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
13.8K

Antwoorden (2)

Voordat je iets uit de oven haalt, altijd even de sateprikker test doen (bij cakes en sommige soorten taart). Als de sateprikker droog eruit komt, is de cake gaar.

Wat ik zelf gemerkt heb is dat een cake in een siliconen bakvorm vaak iets sneller klaar is dan in een blik.
En de cake gaat vaak bol staan.
Voor muffins vind ik siliconenvorm wel fijn, daar bepaal ik de baktijd ook vaak door de sateprikkertest.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus temperatuur is hetzelfde als bij blik, maar de tijd is wel anders. Naar mijn mening vaak iets korter, maar het is gewoon een kwestie van goed in de gaten houden, en recepttijd aanpassen indien nodig.
Ritsuka
11 jaar geleden
De baktijd is volgens mijn ervaring iets korter bij een siliconen vorm. Het is ook zo dat de bovenkant van het gebak, in een siliconen vorm, iets sneller bruin kleurt. Dit zorgt ook voor een aantrekkelijk korstje.
Ik zet mijn siliconenvormen altijd gewoon volgens de temperatuur die het recept aangeeft en als het gebak mooi bruin is én de baktijd is 3/4 verstreken, in elk geval méér dan de helft, test ik even met een breinaald (of saté prikker) of die er droog uitkomt als ik die in het dikste gedeelte van het gebak steek. Zit er niets aan de punt v.d. prikker en is die helemaal droog, dan is het gebak gaar en haal ik de vorm uit de oven.
Een goede tip; zet de te vullen vorm alvast op het bakblik voor je hem vult. Doordat de vorm bewegelijk is, is het lastiger om hem gevuld over te brengen naar het bakblik.
Laat het gebak ook altijd afkoelen in de siliconen vorm. Een cake bijv. breekt anders bij te vroeg verwijderen van de vorm.
Wist je overigens ook dat je de vorm rechtstreeks uit de vriezer direct in de oven kunt zetten? Zelf maak ik wel eens te veel beslag bij het maken van een cake. Het teveel doe ik dan in cup-cakes siliconen vormpjes en zet ze in de vriezer. Dan heb ik altijd iets in voorraad bij onverwachte koffievisite. Ik zet ze altijd vanuit de vriezer direct in de oven en het gaat prima. Ook lasagne bak ik altijd in een siliconen vorm en het gaat perfect. Het enige minpunt aan siliconen vind ik dat je het niet in de vorm kunt snijden en je kunt ze niet onder de grill zetten.

Het is wel van belang dat je bij een grote vorm van siliconen, niet voor de goedkope gaat. Deze zijn niet stevig genoeg en je loopt het risico dat een taart bijv. tijdens het bakken gaat uitzakken.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij Hema verkopen ze plastic messen om ook te kunnen snijden in de silicone bakvormen. werkt goed!
amc
11 jaar geleden
Ach, het gebak stort zo simpel uit een siliconenvorm.......ik zou er geen speciaal mes voor aanschaffen. Het snijdt toch in het zachte materiaal. Beschadigingen heb je zo en dan heb je problemen. : )