Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe frituur ik brie?

Ik lees verschillende 'recepten' op internet. De een zegt dat je niet op een te hoge stand mag frituren, de ander zegt juist van wel maar dan heel kort.

Kan ik de brie ook in olie frituren op het fornuis? Zo ja, hoe weet ik dan wanneer de olie warm genoeg is? Of is bakken ook lekker? (smaakt dat ongeveer hetzelfde?)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is juist van belang kort en op hoge temperatuur te frituren en de brie er koud in te doen. Met een te lage temperatuur zal ook de binnenkant warmer worden en zachter en zal het eruit lopen. In het recept in de bron staat 3 a 4 minuten op 180 graden.

Op het vuur is de olie vaak heter. je kan dan een stukje brood erin doen en als de dit echt bakt (belletjes eromheen en bruin wordt) is het warm. Wat ik ook wel doe is de achterkant van een houten lepel op de bodem duwen. Ontstaan er belletje om de lepel dan is de olie heet.

Uiteraard kan je hem ook gewoon bakken. De buitenkant wordt dan iets minder krokant. De smaak is wel vergelijkbaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding