Waarom moeten vlees en vis eerst door de meel voor ze aangebraden worden?

In veel recepten staat dat je vlees of vis eerst door de meel moet halen. Is hier een cullinaire reden voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
25.2K

Het beste antwoord

De bloem (meel) vormt een beschermend laagje, hierdoor zullen de vlees/vissappen minder snel naar buiten treden.
Tevens ontstaat een knapperig laagje wat ook het vastplakken aan de pan voorkomt. Deze behandeling wordt het meest gedaan bij wit vlees en vis. Bij rundvlees wordt het bij goulash of stoofpotten wel gedaan, hier geeft de bloem dan een bindende werking, wat de saus wat dikker maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op zo`n manier schroei je de buitenkant sneller dicht omdat het wat kanpperiger wordt. Daarna vuur wat lager en kan het gaan sudderen zodat de binnenkant lekker mals blijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarmee trek je een deel van het vocht uit de buitenste laag waardoor deze beter en sneller dichtschroeit zodat de rest van de sappen beter behouden blijven. Ook geeft het zo gemaakte laagje van vleessap+meel+boter een knapperige bite, niet te veel natuurlijk anders krijg je het idee van gefrituurd vlees.