Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan boter echt bederven?

Ik heb pakjes boter een half jaar over de datum. Deze gebruik ik gewoon. Alleen de buitenranden die geel zijn snijd ik eraf...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
94.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Als die nog goed ruikt en niet ranzig is, gewoon eten. Ik heb na een verhuizing ook nog wel eens een pakje boter gevonden in de koelkast die ik totaal vergeten was. Ik ben er nog steeds:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=31&t=1429635
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
dat jij er nog bent wil niet zeggen dat boter niet kan bederven.
Boter die je lang bewaart, kan idd ranzig gaan smaken.
Maar is nog wel te gebruiken,mits niet als broodbedekker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Boter kan wel bederven. Maar boter gaat naar mate de tijd vordert een andere vorm aannemen. Dat wil zeggen dat als er een laagje water op komt dan is het niet meer te gebruiken. Dit is namelijk een nestelplek voor bacteriën.

Wanneer boter nog representatief is is hij goed eetbaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, boter kan bederven, alleen duurt dit vaak erg lang.
Hoe meer vet en hoe minder water er in zit, hoe langer het mee gaat. Als je het koel en goed afgesloten bewaard nog langer.
Het bederf ruik je al snel, ook proef je het. Er kan zelfs schimmel opkomen als het erg warm is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens zuivelkenner Kasper Hettinga kun je de donkere laag wegsnijden, de lichtgele binnenkant kan je dan nog gewoon eten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding