Wat voor lekkere extra ingredienten kun je nog meer toevoegen aan gevulde speculaas?

Behalve amandelen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.1K

Het beste antwoord

Ik vul het speculaasdeeg niet altijd met de 'obligatorische' amandelspijsvulling. maar maak een vulling door in de keukenmachine gepelde amandelen met evenveel ( in gewicht) witte basterdsuiker fijn te malen en hier enkel lepels advocaat door te mengen. Nog even de machine kort draaien en hiermee vul ik de koek. Heerlijk vinden ze hem bij mij thuis.

Ook mijn speculaasspecerijen heb ik wel eens aangepast.
Zo is een mengsel van 30 gr. kaneel, 10 g. kruidnagelpoeder, 10 gr. nootmuskaat, 5 g. witte peper,
5 gr. anijszaad en 5 g. korianderzaad ook erg lekker.

Ook lekker erdoor;
Rozijnen in rum geweekt, bigarreaux-en gemberstukjes.
Het wordt dan echter meer een kruidkoek maar is wel erg lekker.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik word al hongerig als ik dit lees.

Andere antwoorden (5)

Vrijwel alle andere soorten noten passen er ook in.
En in kleine stukjes gesneden gedroogde (zuid)vruchten: dadels, vijgen, abrikozen, appel.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zuidvruchten door de gevulde speculaas klinkt erg lekker. Bedankt.
Voor mensen die aan de lijn doen of er in ieder geval goed op letten is de decembermaand een gevreesde tijd. Het begint al met Sinterklaas met zijn pepernoten, banketletters, chocoladeletters, snoepgoed en gevulde speculaas. Diegene die er probleemloos van kunnen smikkelen zijn voor de "lijners" een extra frustratie, wij willen ook meegenieten! Daarom hier een recept voor gevulde speculaas dat wat minder calorieën bevat dan de gewone gevulde speculaas, kunnen we toch lekker meedoen, let wel op dat ze niet alles in sneltreinvaart voor uw neus op zitten te eten want het is erg lekker en men weet uw speculaas snel te waarderen!

Benodigdheden voor 4 personen:
150 gram witte ongezouten en niet gebrande gepelde amandelen
250 gram ongezouten en niet gebrande cashewnoten
100 gram walnoten
10 ontpitte dadels
2 eetlepels kokossnippers
40 gram speculaaskruiden
4 eetlepels honing
1 zakje vanillesuiker
1½ eetlepel notenolie

Toegevoegd na 52 seconden:
Hier heb je het recept:
http://eten-en-drinken.infonu.nl/recepten/87545-sinterklaas-maak-voor-mij-deze-heerlijke-gevulde-speculaas.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou heb ik zelf een beetje last van ondergewicht dus lijnen hoef ik gelukkig niet, maar ga dit recept zeker opslaan voor de komende weken. Aparte recept voor een gevulde speculaas. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo minder calorieën?
Al die noten zijn zeer calorierijk want die zitten boordevol oliën.
En of je nu honing gebruikt of suiker qua calorie opbrengst maakt dat ook niet uit.
Als ik zelf gevulde speculaas maak, voeg ik regelmatig in stukjes gesneden gember toe (van die bolletjes uit de supermarkt in stukjes gehakt), of fijn gesneden reepjes abrikoos, of gekonfijte stukjes sinaasappel. Vooral die laatste is favoriet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt ook zelf speculaasroom maken en in het midden van de speculaas zetten. Het is alleen niet goed voor de lijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geraspte sinaasappelschil is er ook heel lekker door.