Hoe maak ik mozzarella sticks in de friteuse met bladerdeeg of paneermeel?

Graag zou ik mozarellasticks maken in de friteuse. Ik heb paneermeel gekocht en bladerdeel en zou graag willen weten wat ik het beste kan gebruiken en op welke temperatuur ik de sticks kan bakken. Heeft iemand hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
3.4K

Het beste antwoord

Er zijn inderdaad twee manieren waarop je een mozzarellastick kan maken.
De eerste manier is inderdaad paneren maar dan moet je wel beginnen met de kaasreepjes door de bloem te halen, goed de overtollige bloem afkloppen, door losgeklopt ei en dan door paneermeel wentelen, in de frituur bakken op 190 graden C. Je kan eventueel de kaas eerst even kruiden met wat peper van de molen.
De tweede manier is niet met bladerdeeg, daar deze zich niet echt leent voor frituren, maar met filodeeg.
Je kan deze gewoon in de supermarkt kopen op een rol.
Wederom de kaasreepjes even een beetje peper geven en dan in de filodeeg rollen, de randen even met wat losgeklopt ei insmeren om de filodeeg goed te doen sluiten, bakken in de frituur op 190 graden C.
serveren met een beetje gefrituurde peterselie, gewoonweg zalig.
smakelijk

Kleine tip voor de feestdagen:
Je kan eventueel ook een tasje maken met het filodeeg,
hiervoor leg je een stuk kaas in het midden van een vel deeg op een twee tot drie centimeter van de buitenrand breng je losgeklopt ei aan, dan sluit je het beursje door het tussen je vingers samen te frommelen en dan neem je een reepje deeg dat je er rond draait en voorzichtig toeknoopt, bakken in de frituur op 190 graden C
Mooi en lekker als voorgerechtje met een beetje rucola of veldsla.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
Je moet wel 2x paneren, anders loopt de kaas eruit!
Filodeeg is best bewerkelijk en je moet snel zijn voordat het uitdroogt. Ook kan het beter helemaal met boter/olie ingekwast worden. Beter is dan ook 2 velletjes op elkaar te plakken. Is iets steviger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je begint met de kaas door de bloem te halen en zorgt dat er geen gaatjes in je panure zijn is 2x paneren niet nodig anders heb je een veel te dikke laag rond je kaas.
Trucje om je filodeeg zacht te houden:
leg het tussen twee vochtige keukenhanddoeken.
En je kan inderdaad twee velletjes gebruiken met een beetje boter tussen maar het gevaar bestaat dat het frituurvet tussen de 2 laagjes kruipt, met als gevolg dat je dan een vettige boel op je bord krijgt.
amc
11 jaar geleden
Ik heb nog nooit een dikke laag om mijn sticks gehad.
Ik vind het een nadeel dat het vet zo spattert als je filodeeg vochtig is door de vochtige doek, daarom heeft dat niet mijn voorkeur. Vind overigens filodeeg lekkerder als het uit de oven komt, maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak.(^-^)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zei vochtige handdoek geen natte.
En als je beursjes klaar zijn kan je ze wel even laten staan voor je ze bakt dan is het deeg droog aan de buitenkant en heb je dus geen gespetter.
En voor de rest is het inderdaad een kwestie van smaak en smaken verschillen nu eenmaal, gelukkig maar anders zou ik een zeer eentonig beroep hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lekker! + Zelfde advies als met het antwoord van amc: licht invriezen voor het frituren voorkomt lekkage van de gesmolten kaas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben ik niet met je eens.
Het invriezen heeft geen effect op lekkage maar wel op het smelten van de kaas en ik denk dat dit in dit geval wel gewenst is nietwaar?
Ik heb reeds x-aantal soortgelijke dingen vervaardigd en nog maar zelden of nooit een lek gehad, na het maken van de staafjes of beursjes worden deze gewoon op een plateau in de koelkast gezet afgedekt met een licht vochtige handdoek en pas uit de koeling gehaald wanneer ze de frituur in gaan. Nog nooit enig probleem mee gehad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat komt omdat je heel handig bent in het mooi paneren van de sticks, en begrijp me niet verkeerd, ik bedoel het niet sarcastisch!
Maar voor wie minder ervaring heeft, biedt dat trucje een beetje ruimte om fouten te maken. Ik had je niet voor niets een + gegeven... :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt en ik neem je niks kwalijk om die opmerking en zou deze niet aanzien als zijnde sarcastisch.
Het inderdaad zo dat ik soms dingen voor zeer simpel neem waar iemand anders meer moeite mee heeft maar dat is een beetje beroepsmisvorming denk ik :-D
In het dubbel paneren kan ik nog inkomen maar zoals gezegd als je begint met eerst een fijn laagje bloem en dan losgeklopt ei waarbij je goed oplet dat elk plekje van de batton ei heeft en dan in paneermeel is de kans op lekken zeer klein je moet alleen zeer goed opletten.
Wat betreft het invriezen daar kan ik mij niet echt in vinden omdat dit in feite meer nadelen heeft dan voordelen.
Nadeel 1: je kroketje moet langer in de frituur om helemaal door te warmen.
Nadeel 2: doordat je een ijskoud blokje in je friteuse gooit krijg je een zeer grote temperatuurval en mede daardoor neemt de kans op lekken toe omdat het langer duurt voordat je korstje gevormd wordt.
Nadeel 3: de kans bestaat dat je ijs mee in je friteuse brengt waardoor de kans op een spetterfestijn toeneemt, ook is dit funest voor de levensduur van je frituurvet/-olie.
Nu jij weer :-) (ook niet kwaad bedoeld hoor!)
En bedankt voor de +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik heb er erg veel van bijgeleerd!

Andere antwoorden (2)

Ik zou een grote mozzarellabol halen en die in staafjes snijden. Die vouw je dan in het bladerdeeg en dan op zo'n 160/170 graden 3/4 minuten in de frituur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou ze lekker paneren net als een kroket.

Snijd de mozzarella in sticks van ca. 1 cm. dik. Dep ze droog met keukenpapier.
Klop 1 ei los met wat zout en peper en haal de sticks hier doorheen.
Wentel ze door paneermeel.
Herhaal dit alles nog een keer.
Frituur ze vervolgens niet langer dan 1 minuut bij vet van 180 graden C.

Laat ze uitlekken op keukenpapier als ze klaar zijn.

Toegevoegd na 6 minuten:
Je kunt ook gedroogde Italiaanse kruiden door het paneermeel mengen, is ook lekker!

Wil je een stevige korst, dan kan je ze voor je ze door het ei haalt, even door de bloem rollen en met de bloemlaag erom heen, dan door het ei halen, vervolgens paneren.
Daarna weer even door het ei en dan weer door de paneermeel.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om "lekkage" van de kaas te voorkomen zou ik adviseren om de sticks niet meteen in het vet te bakken, maar eerst (licht) vriezen. Dan blijft de kern (de kaas, dus) langer koud, en is de kans dat de vulling blijft waar het hoort veel groter.
Je hoeft niet bang te zijn voor een koude kaas: als het korstje goudbruin is, is de vulling ook mooi warm. + voor het uitleg van amc!
amc
11 jaar geleden
Goede aanvulling, heb ik even niet aan gedacht. Bedankt Gabi.