Welke producten kunnen we goed gebruiken als vervanger van zout voor mensen met een hoge bloeddruk?

Mijn vrouw heeft een vrij hoge bloeddruk we willen liever geen bloeddrukverlagende medicijnen gebruiken.
Het probleem is dat ze alles lekker vind waar veel frituur en zout in zit. Ze lost dit probleem voorlopig op door bijna niks te eten. Maar dat is geen permanente oplossing.
Groenten en salades vind ze helemaal niks.
Het blijkt in de praktijk erg moeilijk om eten op smaak te krijgen zonder zout.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
26K

Het beste antwoord

Er zijn zoutvervangers in de handel: halvazout, magnesiumzout, kaliumzout, mineraalzout.
Deze zout’vervangers’ bevatten vijftig tot negentig procent minder zout.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wanneer men wilt minderen in het zoutgebruik of wanneer men een zoutbeperking heeft zou de maggiplant uitkomst kunnen bieden in het gemis van smaak. Lavas is namelijk net als zout, een smaakversterker, en kan een oppepper zijn in een zoutarme, hartige maaltijd. De smaak van zout zal het nooit kunnen evenaarden, maar wanneer men een beperking heeft of wie bewust met zout om wil gaan, is dit een prima alternatief.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.gezondnu.nl/vragen/voeding/artikel/399/weinig-keus-in-zoutarm

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.myfoodmatch.nl/2012/05/de-maggiplant-als-vervanger-voor-zout/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

JOZO Bewust gebruiken. Dit product bevat 70% minder natrium dan gewoon zout. En de frituur vervangen door een blender met een hoop fruit en groenten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blijft een moeilijk verhaal. Voor iemand die grote hoeveelheden zout is gewent is alleniet goed genoeg getempereerd. Zout vervangen door jozo is idd. wel een goeie stap om het natriumgehalte omlaag te halen.
Wat wij lekkerder vinden dan gewoon zout is Herbamare natriumarm kruidenzout, dit is te koop in de drogisterij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe moeilijk het ook is, de beste manier om je bloeddruk te verlagen is het zout laten staan.
Je kan dit opvangen (gedeeltelijk) door andere kruiden en specerijen te gebruiken.
Wat ik doe is het volgende:
Het loof van venkel laten drogen en malen. Op de een of andere manier geeft dit een beetje een zoutige smaak, en vraag me niet hoe dat komt want dat weet ik ook niet. Dit doe ik zelf omdat dit niet in de handel verkrijgbaar is. En vooraleer er nu iemand zegt dat dit wel te koop is, awel neen want het venkelpoeder dat te koop is is gemalen venkelzaad.
Mocht er iemand geïnteresseerd zijn hoe het te doen geef maar een seintje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
iets lekkers op tafel zetten is in het begin heel erg moeilijk ,maar je kan met kruiden veel maaltijden smakelijk maken ook low zout kan je gebruiken als ze geen plaspillen gebruikt ik ik moet ondanks de pillen ook op zoutloos/natriumbeperking heb veel recepten van erna gemaakt in het begin en die zijn echt wel lekker misschien heb je er iets aan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eten zonder zout is erg moeilijk als je het gewend bent. Je kunt dus beginnen met langzaam het zout te ontwennen.
Begin met de hoeveelheid eerst te halveren en verdubbel de hoeveelheid verse kruiden en specerijen.
Gebruik voortaan nog maar een mespuntje voor een hele maaltijd voor 4 personen.
Voor 1 persoon gebruik je niet meer dan een snuifje zout.
Dit wil zeggen, enkele korreltjes op je handpalm strooien.
Dit is trouwens een goede truc om te beseffen hoeveel zout je eigenlijk wel gebruikt en dus om de hoeveelheid te beperken.

Om de mindere hoeveelheid zout te vervangen voeg je op het eind van de bereiding fijngehakte verse kruiden toe.
Liefst een mengsel van 2 of 3 soorten. Wees daar vooral niet te zuinig mee: een handvol is een goede maat om voor een stevig smaakeffect te zorgen. Je kunt bijna overal kruidenplantjes in de aarde kopen, zet ze op de vensterbank in de keuken en knip er steeds wat vanaf. Af en toe wat water erbij gieten en ze groeien gewoon verder. Ook in de diepvries vind je vaak gehakte strooikruiden. Verse afgeknipte kruiden; spoel ze, hak ze en strooi ze op het laatst over het gerecht, zonder mee te verwarmen. Zo is de smaak het intenst.
Hoe meer je het gebruik hiervan en van specerijen in de vingers krijgt, hoe beter je zout gaandeweg helemaal kunt verrvangen.

Peper, kaneel, kurkuma, jeneverbes, paprikapoeder, cayenne, komijn, kruidnagel, kerrie....al deze specerijen zijn goede smaakmakers om zout op den duur te vervangen. Je kunt de hoeveelheid best verhogen voor een goed effect. Gemiddeld een theelepel i.p.v. een snuifje. Dit geldt echter niet voor peper en de scherpe specerijen zoals cayenne of chilipoeder. Die moet je altijd spaarzaam gebruiken. Koop het liefst de specerij in zijn geheel en niet als poeder of al gemalen product.
Zelf in de vijzel fijnwrijven geeft zoveel meer smaak!
Nog meer smaak; doe ze samen met bijv. knoflook, verse gember of keukenkruiden. Hoewel je vele hiervan ook al in molentjes kunt kopen of zelf malen zoals peperbolletjes.
Specerijen en - mengsels moet je wel altijd aan het begin van het gerecht toevoegen.

Ook citroensap vers geperst uit een citroen is een smaakmaker die zout deels of helemaal kan vervangen. Dit kan je ook het best op het eind, van het vuur af, toevoegen.

Bij mijn bron staan uitstekende recepten voor dressings zonder zout en toepassingen van specerijen enz.

Toegevoegd na 14 minuten:
Kijk hier eens; erg informatief en goede tips..
http://www.umcg.nl/SiteCollectionDocuments/Zorg/ZOB/B/BrochNaBeperktDieet.pdf
amc
11 jaar geleden
Je zou een stoomoven kunnen overwegen.
Het gebruik van zout en kruiden is overbodig, je mist ze niet eens.
EN..het is gezonder dan koken in een pan of frituur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Knoflook, verschillende specerijen en verse kruiden zoals munt, koriander, peterselie en bieslook gebruiken. Vooral alles vers bereiden, in blikken en kant-en-klare producten zit verschrikkelijk veel zout. Vaker een boterham met zoet beleg of zuivel voor ontbijt/tussendoor nemen i.p.v kaas of vleeswaren.

Het is een kwestie van wennen, net als met suiker. Wie alleen maar zoete frisdrank gewend is, vindt een glas water ontzettend vies. Mijn moeder heeft altijd heel weinig zout gebruikt, dus ik heb er bijna geen behoefte aan. Daarom is het heel belangrijk dat ouders de hoeveelheden zout in het eten van hun kinderen zoveel mogelijk beperken. Suiker en zout zijn gewoonweg verslavend en wie verslaafd is, moet later met veel moeite 'afkicken'. Meestal pas op het moment dat lichamelijke klachten verschijnen.

De tong van uw vrouw is verwend door het jarenlange gebruik van veel te veel zout, maar smaak kan zich goed aanpassen. Uw vrouw vindt nu eten zonder/met weinig zout heel vies, maar de behoefte aan zout zal steeds minder worden. Met een beetje discipline en geduld gaat het haar wel lukken.
Succes!