Voor de Noorse keukenliefhebbers... Is er in Nederland ook Kjøtkåkesaus te krijgen? Of hoe je dat ook schrijft.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan het in Nederland niet vinden. Heb wel ontdekt dat je het kjøttkake saus spelt, maar zelfs de recepten die ik vind zijn in het Noors.

Antwoorden (2)

ik ken het alleen als gehaktballetjes: de Noorse varianten zijn eenvoudiger dan de Zweedse. De gehaktballetjes worden geserveerd in een bruine saus (saus espagnol) in plaats van een crème-saus. Dit gerecht wordt vaak gegeten in combinatie met aardappelen, gestoofde kool en erwten of wortels. Populair is ook het gebruiken van een jam van rode bosbessen als extra saus voor over het vlees.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
http://eten-en-drinken.infonu.nl/buitenlands/86263-de-noorse-keuken-nader-bekeken.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dacht dat ik het er bij gezet had maar zag het via jou dat het niet gelukt was
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel, ik ben afgelopen jaar in Noorwegen geweest en heb daar Pølser og Kjøtkakker gegeten, inderdaad met gepofte aardappels, gesneden wortel, gehaktballen maar ook Noorse Rookworst ;).
Dit viel zo in de smaak dat ik het in Nederland ook weleens zou willen eten, vandaar de vraag,
hartstikke bedankt
Je kunt gewoon een cranberrysaus nemen. Dit wordt origineel ook bij de Kjöttkaker geserveerd.

Kjöttkaker;
700 gr. rundergehakkt,
1 ui, gesnipperd,
2 eidooiers,
1 eetl. kappertjes,
1 bietje, gekookt en in blokjes,
1 eetl. mosterd.

Meng alle ingrediënten en voeg peper en zout naar smaak toe. Maak hiervan 24 balletjes. Bak ze bruin en laat ze 10 min. sudderen. Serveer met een cranberrysaus.

Toegevoegd na 2 uur:
Sint Lucy is een populaire feestdag in Scandinavië. Een traditioneel recept is hier hertenragout met cranberrysaus.
Misschien kan je ipv hertenvlees dan gehaktballetjes nemen en krijg je de cranberrysaus zoals die in Noorwegen gemaakt wordt?

Zij doen, als het vlees gebakken is, 2 dl. bouillon en 1 dl. rode wijn erbij, 1 handje geknipte tijm, 100 gr. gekookte veenbessen, peper en zout naar smaak en laten dit 10 min. sudderen. Uiteraard is dit de hoeveelheid bij een ragout van hertenvlees. Ze zetten dit dan in de oven, doen er champignons bij en bakken het dan nog 35 min. op 200 graden C. Je hebt zo in elk geval een indruk hoe zij de cranberrysaus maken. Maar je zou ook een saus kunnen maken van cranberryjam/-compote.
amc