Waarom wordt aangeraden om brood te laten rijzen met een natte theedoek op de kom? Waarom nat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
46.3K

Het beste antwoord

Het rijzen duurt een tijdje. Het moet bij een redelijke temperatuur gebeuren.

Een tijdje staan bij een redelijke temperatuur, betekent dat het deeg vrij veel vocht verliest. Daardoor wordt de bovenkant droger en dus harder, en rijst die droge bovenkant minder goed dan het vochtigere deeg dat daaronder zit. Je krijgt daardoor een harde, onaangename korst.

De natte theedoek voorkomt dit uitdrogen.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Om te zorgen dat het deeg niet uitdroogt. Het vocht in de theedoek zorgt voor een hoge luchtvochigheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt
het voorkomt uitdroging, waardoor de bacteriegroei verminderd en het deeg minder zal rijzen.
(vocht is n.l. een groeivoorwaarde voor vele gisten)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is om het broei effect te verkrijgen zodat het deeg gaat rijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De theedoek moet nat zijn voor de hoge luchtvochtigheid.
Verder beschermt de theedoek tegen tocht. Bij gebruik van een warme natte theedoek verhoogt het ook de omgevingstemperatuur van het deeg.

Om het brooddeeg te laten rijzen is het volgende nodig:
"Het brood moet rijzen op een tochtvrije plaats. Verder is een temperatuur van dertig graden Celsius en een luchtvochtigheid van tachtig procent wenselijk. Om deze ideale rijsomstandigheden te creëren, hoef je niet de thermostaat op zijn hoogst te zetten of iets dergelijks. Met een simpele theedoek en wat warm water kom je ook een heel eind. Hou een theedoek onder de warme kraan en leg de natte doek over het deeg".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bedoeling ervan is dat het deeg niet uitdroogd, maar ze vertellen er niet bij dat die doek ENORM aan het deeg gaat plakken. Ik zet een glazen kom over het deeg tegen uitdrogen. Zoveel lucht heeft gist nou ook weer niet nodig.